- tor 05 jan 2017, 18:01
#1137964
Kanske. En av ljuddämparens uppgifter kan tänkas vara att se till att det blir rätt mottryck så att de varma avgaserna inte strömmar ut för fort, innan de hunnit avge det mesta av sin värme. Å andra sidan kan inte felet på avgasröret förklara att du får varmt i bilen om du kör värmaren med direktstart istället för med tidsinställning.
Du besvarade inte min fråga om hur det står till med mätningen av utomhustemperatur. Får du rätt mätvärden där när bilen står parkerad? Och har du kollat hur långt i förväg värmaren i praktiken startar när du ställer den på tid vid si eller så temperatur? Om du har fel värden för utomhustemperatur och bilen tror att det är varmare ute än det faktiskt är kommer den att starta värmaren för sent för att det skall vara varmt i bilen när du kommer ut.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut