Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Återkommer i mitten på januari, har exakt samma problem som dig. Fungerade bra förra vintern, service i somras med uppdatering och nu detta.

Får se vad/om teknikern hittar felet.
Ska jag ta isär den och göra rent brännaren och bränna huset?
Fläkten är ju en hel enhet..

Enligt vidas fel koder på brännaren så ska ju brännaren ute bli står de på allt
Plus dålig värme i cupen ... jag märkte i dag när det var -10g att det är bara fläkten som går och att den brinner lite i början

Så vilket ska jag göra??
Kanske. En av ljuddämparens uppgifter kan tänkas vara att se till att det blir rätt mottryck så att de varma avgaserna inte strömmar ut för fort, innan de hunnit avge det mesta av sin värme. Å andra sidan kan inte felet på avgasröret förklara att du får varmt i bilen om du kör värmaren med direktstart istället för med tidsinställning.

Du besvarade inte min fråga om hur det står till med mätningen av utomhustemperatur. Får du rätt mätvärden där när bilen står parkerad? Och har du kollat hur långt i förväg värmaren i praktiken startar när du ställer den på tid vid si eller så temperatur? Om du har fel värden för utomhustemperatur och bilen tror att det är varmare ute än det faktiskt är kommer den att starta värmaren för sent för att det skall vara varmt i bilen när du kommer ut.
Oki nä det stämmer med ute luften

Annars hittar jag inget fel.. han på Volvo kolla givarna å de men hitta inget fel det kulle ha satt fel kod sa han

Men tycker de är också att det är konstigt att den går på derktstart ,,,
Har testat nu

Den blir as varm med deräkt värme i cupen..
Så ska testa tid uret nu.

Vet ej vad det var tog dän den sen satte dit den igen bara
Har batteri laddaren på också

Fast batteriet är från 2015

Det har inte krånglat
Jag tror jag hittat felet..

När körde testet idag så fick jag tre fel
Så radera jag dom koderna å testa igen så var det inge fel sen..

Idag hade den avbrutit så det var fel koder på den
Då ville bilen knappt starta..

Så starta jag bilen och gjorde testet igen då var det inga fel.
Sen körde jag en stund å provade tid värmaren igen då var det as varmt 23 grader Enligt vida
Så ladda jag batteriet tills den visade 100%
När jag stänger av laddaren så går den ner till 50%
Batteriet ärju från 2015

Kan det vara batteriet som spökar??
Kan de göra så jag fick fel koder på värmaren sen
När bilen va igång fans det inga fel..
Blev ingen återkoppling för min del ser jag. Min värmare hade trasigt avgasrör och iom så hade den sotat igen och brann ojämnt. Fick byta brännarenhet och avgasrör.

Efter det så märkes en liten skillnad i kupén. Upplever dock inte samma värme som innan bilen var på service och och fick en uppdatering på värmaren. Jag misstänker de stryper effekten.

Igår med nytt batteri och - 21°c fick värmaren gå hela cykeln. Visade att tempen var på 55°c i motorn och ljummen kupé.
55 grader i motorn vid -21 känns väl normalt. Det finns ju lite parametrar i VIDA som berör dieselvärmaren som jag dock inte studerat så noga. Men typ fördelning av luften i kupén/ rutan, kanske nåt har ändrats där?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]