Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
Hej. Bilen står avställd. När jag titta under bilen ser jag två läckage stora som 5 or på olika punkter. En sidan är tråget som är helt sörjigt och det andra är om man syår framför bilen på höger sida under bilen. Blir inte klok på vad det är föe nått.. Kan man ladda upp bilder ? Det är wn v70 automat 04a
av andersuw
Svårt att avgöra utan att man torkar rent och sedan försöka titta efter var det först läcker ut. Olja kryper ju och den kan mycket väl behaga droppa ner på ett lite annat ställe än rakt nedanför läckan. Rörande bilder, se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1132068
av andersuw
Första bilden med oljedroppen ser ut att vara tagen precis vid avtappningspluggen för motoroljan. Är det rätt uppfattat? I så fall är det väl rätt mycket som talar för att det läcker vid pluggen, t.ex. därför att man inte bytt bricka, dragit med fel moment eller att det hamnat skräp emellan.

För tredje bilden funkar inte länken.
av Ceska
På 4e bilden ser jag spår av flytande packning, kan vara nog bra att tvätta rent runt där och följa upp detta.
av VolvoFrälst00
4e bilden-flytandepackning, menar du att det kan vart bytt det där nångång ? vad är det för del ? när jag deog med fingret där kändes det som färsk olja.
av Ceska
Ja, med största sannolikhet att man har varit och skruvat där, men tvätta rent och följa upp hela motorn från oljetråget upp till ventilkåpan.
av VolvoFrälst00
hmm ok.. brukar man kunna åtgärda dessa oljeläckage om man finner nått efter rengöring ? oljetråget kan just vara oljetrågs packningen men 4e bilden mycket osäker.
av MickeM
Hur länge har bilen stått, och vad står den på för material?

Har den stått i nån månad eller mer på ett cementgolv, så blir 1 - 2 droppar stor som en femma, och försvinner inte i häftigheten, skyddat under en bil.
=nån droppe på ett par månad =mycket ringa läck. Ingen omedelbar åtgärd.
Ny kopparbricka vid nästa oljebyte kanske.... (Bild 1 & 2). Ser ut att komma från avtappningen för motorn.
Lägg en ren kartongbit vid läckagen, så ser du strax omfattningen.

Har den stått i en vecka på tex grus utomhus, så krävs betydligt mer olja för att få tydlig fläck, och bör ses över/kollas upp.

Bild 4 lyckas jag inte orientera riktigt.
Är det växellådan under vänster drivaxel?
Det ser faktiskt ut som om det torkats olja flitigt där, men svårt att säga på bild.

.
av VolvoFrälst00
pluggen, det skumma är att det är 4 droppar längst med hela den sidan råka bara ta bilden vid pluggen.. kanske läcker där iaf och sprider ut sig på bottenplattan och droppar på det viset, ska rengöra och pröva.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...