Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Musse66
Det läcker inte utvändigt alla fall och oljan minskar inte i behållaren, så dom packningarna är hela.

Min packning på locket är grön, men killen på Volvo var bestämt säker på att jag skulle ha röd olja. Locket kanske är bytt, vad vet jag.
Oljan som är i behållaren nu är mer åt det rödaktiga hållet än det gröna.
Vad händer om jag tappar ur all gammal olja och sköljer igenom systemet med ny olja och sen fyller upp med ny?
Finns det risk att det finns rester kvar av den gamla oljan och att dom blandar sig så att det skiter sig ?
av Rlind
Jag hade liknande problem på en 850. Fjäderbenslagringen v fram hade gett upp helt. Lät väldigt illa inne i bilen vid rattutslag men hördes inget utifrån. Bytte lagringen och nu är det lättstyrt igen.

Behöver ju inte vara det men värt att kolla eftersom du upplever samma missljud.
av PerKr
Musse66 skrev:
Det ljudet jag hör och som jag trodde kom någonstans från under instrumentbrädan, kommer troligen från vänster fjäderbenslagring. Jag hörde det inte igår när jag stod utanför med motorn igång och kompisen svängde runt på ratten. Med bilen upphissad hörs ljudet tydligt, det knirrar från den lagringen. Men även om det kärvar där, borde jag inte känna servon göra verkan med motorn igång ?
Har du jämfört med och utan motorn igång? Hade problem med att motorn tjuvstannade på en resa, när motorn dog och servoverkan försvann var det riktigt jävla trögt att styra alls, åtminstone relativt sett.

Det kan inte handla om att du kört en annan bil ett tag och vänjt dig vid den?
av PerKr
Lucif3r skrev:Så lätt som en fungerande servo på x70 är så tror jag inte det finns speciellt många bilar som är så otroligt mycket mer lättstyrda.
Upplever att både xc90 och nyare v70 har mer servoverkan och vill minnas att den Renault clio jag hade ett tag också var mer lättstyrd. För att inte tala om lekbilen (som saknar servo, men då krävs det också en del armstyrka för att svänga när den inte rullar, trots utväxlingen).
av Musse66
Med motorn igång la jag knappt märke till ljudet från fjäderbenslagringen men med motorn avstäng hörs det tydligt att jag troligen behöver byta lagringen. Jag har hittat en instruktionsbok till bilen och i den står det klart och tydligt att det är den gröna CHF IIS oljan som ska vara i bilen. Som tur är har jag inte tippat i av den röda AFT oljan som killen på Volvo bestämt påstod att det skulle vara.

Oljan som finns i min behållare är absolut inte åt det gröna hållet i färgen, frågan är om någon tidigare ägare råkat hälla i röd ATF olja och servon funkat tills nu.

Jag har ingen servoverkan alls på bilen. Håller jag i ratten för att svänga med motorn avstäng och sen startar motorn blir det absolut ingen skillnad. På andra bilar jag haft har jag tydligt känt att servon börjat jobba så fort motorn gått i gång, men inte på den här S70:in. En kille jag pratat med säger att den röda ATF oljan är tunnare och smiter emellan inne i styrväxeln utan att göra någon nytta, om det är så eller inte vet inte jag. Men det skulle ju kunna förklara varför servon är helt död.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Musse66 skrev:Med motorn igång la jag knappt märke till ljudet från fjäderbenslagringen men med motorn avstäng hörs det tydligt att jag troligen behöver byta lagringen. Jag har hittat en instruktionsbok till bilen och i den står det klart och tydligt att det är den gröna CHF IIS oljan som ska vara i bilen. Som tur är har jag inte tippat i av den röda AFT oljan som killen på Volvo bestämt påstod att det skulle vara.

Oljan som finns i min behållare är absolut inte åt det gröna hållet i färgen, frågan är om någon tidigare ägare råkat hälla i röd ATF olja och servon funkat tills nu.

Jag har ingen servoverkan alls på bilen. Håller jag i ratten för att svänga med motorn avstäng och sen startar motorn blir det absolut ingen skillnad. På andra bilar jag haft har jag tydligt känt att servon börjat jobba så fort motorn gått i gång, men inte på den här S70:in. En kille jag pratat med säger att den röda ATF oljan är tunnare och smiter emellan inne i styrväxeln utan att göra någon nytta, om det är så eller inte vet inte jag. Men det skulle ju kunna förklara varför servon är helt död.
Servopumpen är nog körd då, jag hade en brunaktig servolja i min bil när jag köpte den :shock: hade servoverkan då och sen bytte jag till den gröna oljan och fick ännu mera servoverkan. Men det låter ju som att servopumpen på din bil är körd med tanke på att du inte har någon servoverkan alls. Tror tyvärr inte att det kommer att hjälpa att hälla i den rätta oljan i detta fallet utan det är nog byte av servopump i detta fallet.
av Musse66
Idag tappade jag ur den oljan som var i servosystemet, den var som spillolja när jag samlade upp den i en genomskinlig dunk. Jag lossade returslangen sköljde ur med olja tills det bara kom grön olja ur returen. För att få runt oljan i systemet var jag tvungen att ratta mellan fulla rattutslag. Att byta olja gjorde varken till eller från, servon är lika död. Jag skruvade undan röret från pumpen där det ska vara tryck ner till styrväxeln. Det kommer inte en droppe olja där när motorn går och servopumpen snurrar :(
Så troligen behövs det en annan pump.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]