Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Egentligen är jag nöjd med snittet på 7,3 l/100 km som T3:an snittat, men färddatorn sade 6,5. Jag trodde det kunde bero på all användning av bränslevärmaren (då dess förbrukning,vad jag hört, inte märks av färddatorn). Men efter tank nummer två (utan parkvärme) får jag samma avvikelse. Har jag missat nåt, eller har just Volvo-bensinarna samma överdrivet optimistiska färddator som Volkswagen?
Ja, färddatorn är inget precisionsinstrument. Den tar uppgifter från hur mycket den anser sig spruta in i motorn. Därför får du ingen uppgift om vad värmaren tar.
Och dom siffror du ser direkt i displayen är beräkningar på det du förbrukade ett antal minuter tidigare.
Vill du veta mer exakt så mät vid pumpen och vägmätaren när du tankar. Gör gärna ett flertal mätningar över några månader och räkna ut medeltal. Det ger mer rättvisande värden.
Märkligt att en 20 år gammal Volvo 850 visar exakt på färddatorn men år 2017 får man inte till det. :roll: Min V60 visar t.ex alltid 0,5dl/mil för lite på färddatorn, dieselvärmaren inte inräknad.

Kalle
Tror aldrig jag haft en enda fordon som visat samma förbrukning på färddatorn och i verkligheten. Nuvarande XC60 är nog den sämsta hittils, 1,18 reallife och färddatorn säger 0,89
Mina tidigare bilar har varit hyggligt korrekta, plus de 100-talet testbilar per år jag körde när jag jobbade för auto motor & sport. De enda som systematiskt visade 10% bättre i datorn än vid pumpen var Volkswagen. De allra flesta i övrigt visade ganska korrekt.

Därför är jag lite förvånad och besviken. Notera att min andra tank utan användning av värmare gav samma fel, så värmaren förbrukar minimalt.
Rådlös skrev:Ja, färddatorn är inget precisionsinstrument. Den tar uppgifter från hur mycket den anser sig spruta in i motorn. Därför får du ingen uppgift om vad värmaren tar.
Och dom siffror du ser direkt i displayen är beräkningar på det du förbrukade ett antal minuter tidigare.
Vill du veta mer exakt så mät vid pumpen och vägmätaren när du tankar. Gör gärna ett flertal mätningar över några månader och räkna ut medeltal. Det ger mer rättvisande värden.
Det är ju trevligt med histogrammet för senaste körningen som man får upp i Sensus. Men vis av hur kass färddatorn är så är ju denna funktion 100% bullshit. De där 5,7 l/100 km som jag kom ner i på landsväg är alltså egentligen typ 6,3.
V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]