Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbolatt
Har en V70 2013 D5 R-design orginal.
Jag tycker den är vinglig, svajig på vägen. Gjorde hjulinställning i sommras men blev inte bättre. Nån som har känt samma sak på V70 eller vet vad felet kan vara ?
av Lövet
För lågt/högt däckstryck är en enkel grej att testa. Testa först några bar under rekommenderat tryck och sedan några bar över. Jämför.

(Förutsätter att ditt däckstryck idag är på kontrollerad rekommenderad nivå)
av andersuw
Kolla bussningarna i främre änden på de längsgående bärarmarna bak. Det har varit en hel del problem med att de bussningarna blir defekta i förtid på grund av rost i bussningshöljet och det gör enligt uppgift att bakvagnen blir vinglig i sidled. På de sista årsmodellerna har man kapslat in bussningarna i ett försök att få bukt med problemet men jag vet inte om din bil är tillräckligt ny för att ha den lösningen från fabrik. Om du låter en Volvo ÅF byta nu kommer du dock att få den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lövet skrev:För lågt/högt däckstryck är en enkel grej att testa. Testa först några bar under rekommenderat tryck och sedan några bar över. Jämför.
(Förutsätter att ditt däckstryck idag är på kontrollerad rekommenderad nivå)
Det hjälper nog inte. "Några bar" under rekommenderad nivå, om "några" definieras som sådär två till fyra, innebär tomt eller vakuum i hjulen. Du menar kanske tiondels bar?
av Yaniz
andersuw skrev:Kolla bussningarna i främre änden på de längsgående bärarmarna bak.
Skulle också råda dig att kolla bussningarna bak. De ser ut så här http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... s/1043586/

Jag hade samma problem för något år sedan; fick ständigt småkorrigera i längre kurvor. Byt. Efter det känns det som om du fått en annan bil.
av andersuw
Det var just de bussningarna jag avsåg. Jag skrev "bussningarna i den främre änden på de längsgående bärarmarna bak"
av turbolatt
Tack för alla svar. Ska kolla dom här bussningarna.

Säg att jag kör på en raksträcka så dra den vänster sen höger, när han ska gå rakt fram.
av Kimmen90
Borde de inte ha påtalat skicket på bussningarna på service. 2013 är en "ny" bil, visst har du in den på service.
av turbolatt
Kimmen90 skrev:Borde de inte ha påtalat skicket på bussningarna på service. 2013 är en "ny" bil, visst har du in den på service.

Jo den var inne på service för ett års se. Den ha gått 12 tusen så bussningarna kan ju blivit skrot
av Yaniz
turbolatt skrev:
Kimmen90 skrev:Borde de inte ha påtalat skicket på bussningarna på service. 2013 är en "ny" bil, visst har du in den på service.

Jo den var inne på service för ett års se. Den ha gått 12 tusen så bussningarna kan ju blivit skrot
Mycket märkligt. Är de så dåliga som det förefaller av din beskrivning på hur fordonet uppför sig, så var de dåliga redan för ett år sedan.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]