Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvopowertrain
Har funderingar på att byta bil och vill ha hjälp från er som har en S90/V90. Har tidigare haft en del Volvokombi (V70n 2.5t-04 momentum aut, V70 2.4d manuell summum -10, v60 T3 r-design manuell-12, XC70 D4 summum aut-14.) Nu när barnen börjar bli större (fyller 18 och 15år) så känns det inte som behovet av en kombi är lika stort längre utan jag funderar om det är dags för en sedanmodell. Vill bolla lite ideer om +/- S90 VS V90. + S90: Tystare kupe, något billigare. - Sämre lastförmåga, sämre andrahandsvärde. +V90: Bättre lastförmåga, bättre andrahandsvärde, snygg med stora fälgar. - Högre vägljud, otroligt ful och svulstig bakdel med typ 17" vinterhjul. Kör kortare sträckor (3 km till jobbet) 1500mil/år så det är en T5a som är intressant. utrustning: inscription/r-design, 19" hjul, drag, metallic, VOC. Bilen köps privat och kommer att behålla bilen ca 5år, är Volvo anställd och köper med personalrabbat. Frugan tycker att båda alternativen är förstora och tycker att nya XC60n är ett bättre alternativ men då känner jag att diesel och AWD är det enda alternativet. Gillar bensinare bättre än diesel men fyll gärna på med + och -. Är det någon som har luftfjädring på sin bil och hur upplever ni det,och är det värt att kosta på det?
av BiTu
Finns det belägg för att S90:n är tystare?
Baggageutrymmet i S90 ( förutom att det är mindre ) är betydligt billigare utfört än i V90.

Kör T5, är riktigt nöjd med den. Ligger runt 0,9, 0,95 och det är raska och korta sträckor. Har bara gått 800 mil än så länge. + för bensin: tystare vid start, vid gång, luktar mindre, mindre vibrationer, betydligt mindre slabb på/ vid pumphandtaget!
av APhilipsson
Jag har beställt en s90 t5 r-design mina barn är 5 och 7 år. Tycker den ser helt klart bäst ut med 21 tum o stylepaket.
av Jacobsson
Efter att nu ha min första bil med luftfjädring kan jag säga att det är en enorm skillnad.
Skulle aldrig välja bort det!
av Volvopowertrain
Har inga belägg för att kupén är tystare i sedanen än kombin men historiskt har jag alltid upplevt det så! 21" fälgar är snyggt men undrar hur pass mycket sämre komforten blir. Du/ni som har luftfjädring, är det som mest skillnad på sommar med bättre väglag men oftast med större fälgar alt knaggliga vägar på vintern med högre däckprofil?
av perhall
Hjulstorlek är väl så viktigt för komforten som luftfjädring, det ska man inte glömma, kanske inte på slät asfalt men totalt sett...
Är du allergisk mot vägljud, välj inte 20 el 21"...

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?

Har samma problem, bilen var inne på verksta[…]

2015 V70 Diesel ingen värme

Jag har samma problem, värmen kommer och g&ar[…]