Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Var på Mekonomen idag och köpte ett par Bahco BH3A3000 som klarar 3 ton st och klarar som lägst 34 cm. De ville påstå att de hade kostat 999 kr och kostade nu 699 kr för 2.

Bild
3 ton, 5 kg, 34-51 cm, 699 kr

Jag var sedan en sväng på Biltema också där de hade liknande men för 2 ton och som kostade typ 250 kr. Ärligt talat så verkade de vara minst lika bra i förhållande till vad de lyfter.

Bild
2 Ton, 27,8 - 42 cm, 239 kr

Båda verkar ha hydraulisk arm vilket innebär att de åker själv upp när man drar i handtaget. De verkar dock inte gå att låsa så frågan är hur säkra denna typen är?

Sen tidigare har jag följande från Biltema :

Bild
3 ton, 2,2 kg, 6 fasta lägen, 27-39 cm.

Dessa har fungerat okay men underlaget måste vara helt jämnt vilket sällan är fallet på en garageuppfart. Skruven som håller stöttan på plats rostar.

Ett garage där jag varit o meckat en del har liknande dessa :

Bild
1,5 ton, 2,2 kg, 33-42 cm, 10 års garanti

Vad har ni för erfarenhet av pallbockar?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Biltema-varianten längst ner + den större versionen av den sorten har jag använt länge och dem har funkat bra. Sen skulle jag nog vara väldigt tveksam till pallbockar med en platta i botten eller 4 ben. Såna tenderar att bli ostadiga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom du köpte på mekonomen är dyra av 3 anledningar: 1. Du köpte dom på mekonomen 2. bacho är ett dyrt märke 3. du köpte dom på mekonomen....

Biltemas motsvarighet fungerar säkerligen lika bra för privatbruk.

Fördelen med båda dom är att det finns fler höjdnivåer att välja på, ett stort plus imo.

Dom på 3e bilden har lite si och så åsikter om sig. Fungerar gör dom, men, dom är känsliga för underlaget. Det krävs att golvet är jämnt och det inte finns något grus eller liknande under.

Sista är vanligaste, enklaste och oftast billigaste. Dessa är även dom som är minst känsliga för underlaget, och lämpar sig bäst om man inte har världens jämnaste golv. Dom finns i alla möjliga storlekar och prisklasser, allt ifrån en hundring upp till flera tusen.
Själv har jag ett par billiga, tror jag gav typ 150kr för 2st lokalt. Dom fungerar alldeles utmärkt, har haft dom i flera år nu.

Nackdelen med dom 2 sista är raka motsatsen till dom 2 första, det finns få och ofta väldigt långt ifrån varandra fasta höjdinställningar.
av rid54
Nexus skrev:http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ck-601024/

Har har 2 par av Julas. De fungerar perfekt
Den produkten har jag också använt en hel del. Nöjd med priset och överbelastning är väl knappast ett problem om man inte ställer en hel bil på en enda pallbock. Höjdlåsningen är ju simpel och driftsäker, men man måste ju kolla att det hakar i ordentligt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jag köpte på harald-nyborg för några hundralappar. 4-fotade så klart eftersom 3-fotade varianterna inte är så stabila när bilen är 50 cm ovanför backen
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har ett par av Biltemas av sista bilden.
Billiga och har funkat bra länge.
Enda nackdelen är att det är lite för långt mellan stegen.
av svedan
Den från Biltema med "snäpphöjning" har jag haft i minst 10 år. Utan låsning så dom påminner om dom från Jula. Väldigt bekväma då dom är enhandsstyrda, bara dra upp till bilen och släppa. Som säkerhet när domkraften används typ hjulbyte och man ska in med skallen och kolla bromsar etc. Nackdelen är att den är lite kort i rocken ibland (typ SUV).
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]