Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#1128776
Kommer oljudet från kompressorn, så hade jag tagit fram moran och kapat remmen, ingen tvekan på det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av JohanV70-98
#1129367
Verkstan tog av plastkåporna ovan kamremmen. Multiremmen hade gått av och var i bitar. En del hade sugits in i kamremmen som hade hoppat över en eller flera kuggar. Motorn gick att dra lite med- och motsols - sedan var det stopp. En eller flera packboxar hade läck olja, så hela motorsidan var täck av gammal svart olja. Det kan ju vara så att kamremmen har hoppat över bara enstaka kuggar och skadan inne i cylindrarna är inte så stor. Verkstan hade inte tid att fixa motorn, utan nu skall den till en annan verksrad. Jag ber mekanikern ställa dreven rätt och prova en gång till om motorn går runt. Går den runt - och jag har tur - så behövs "bara" ny packbox och remmar mm. Har jag otur - så blir det en "ny" motor.
av Ceska
#1129378
Att det går att "dra motor runt" betyder inte att kolvarna och ventilerna inte har mött varandra, speciellt om man inte vet hur många hack den rapade över, men om man har bestämt att byta hela motor så kan man prova göra som du tänkte - då har man kanske tur.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#1129408
När man läser det här känns det som att det bästa vore att sälja bilen innan den gått 15.000 mil och maskinskadeförsäkringen inte gäller längre :evil:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1129409
Att ändra plastkåpan så den blir tätare kan ju max kosta 10 kr extra i produktionskostnader.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1129479
Sceptic skrev:När man läser det här känns det som att det bästa vore att sälja bilen innan den gått 15.000 mil och maskinskadeförsäkringen inte gäller längre :evil:
efter 12000 mil får man betala 35% av kostnaden, men minst 7500:-
Kan bli en slant...
av JohanV70-98
#1137764
Bilen rullar igen. Följande hade hänt. Packboxarna (finns för vev- och kamaxeln) hade läckt MYCKET olja. Multiremmen var dränkt i olja. Den gick slutligen av och sögs in i kamremmen (tack Volvo för detta fadäs). Kamremmen hoppade en eller flera kuggar. Kolvarna och ventilerna mötte lite lätt. Ventilskaften böjdes, men kolvarna hade klarat sig. Toppen renoverades (vet inte exat vad som gjordes), packboxarna byttes liksom alla packningar. En full motorservice gjordes samtidigt. Nu går bilen bra och jag är nöjd med reparationen. Glad att inte motorn behövdes bytas. Nu borde motorn för dessa delar vara i toppskick. Fick dock felkoderna P1662 och P1762, dvs. kam- och vevaxeln synkar inte helt, men det skall fixas. Tycker att detta är konstruktionsfel av Volvo.
av Yaniz
#1137841
JohanV70-98 skrev:Bilen rullar igen. Följande hade hänt. Packboxarna (finns för vev- och kamaxeln) hade läckt MYCKET olja. Multiremmen var dränkt i olja. Den gick slutligen av och sögs in i kamremmen (tack Volvo för detta fadäs). Kamremmen hoppade en eller flera kuggar. Kolvarna och ventilerna mötte lite lätt. Ventilskaften böjdes, men kolvarna hade klarat sig. Toppen renoverades (vet inte exat vad som gjordes), packboxarna byttes liksom alla packningar. En full motorservice gjordes samtidigt. Nu går bilen bra och jag är nöjd med reparationen. Glad att inte motorn behövdes bytas. Nu borde motorn för dessa delar vara i toppskick. Fick dock felkoderna P1662 och P1762, dvs. kam- och vevaxeln synkar inte helt, men det skall fixas. Tycker att detta är konstruktionsfel av Volvo.
Får jag ta mig friheten att fråga vad reparationen gick på? Har själv en V70 som är i riskzonen och funderar allvarligt på att sälja den till våren. Kan t o m tänka mig att sälja den för 10-15K under listpris, bara jag blir av med den. Det är trots allt bättre att sälja den billigt än att åka på svindyra reparationer eller att sälja den som reparationsobjekt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1137849
Camel skrev:Funderar på att byta allt i förtid, kamrem, vattenpump, multirem, frihjulslager, spännrulle, etc.
Jag tog det säkra före det osäkra och bytte ut följande på min bil: Multirem, kompressorrem, spännare, frihjulslager generator. Bilen är tyst. Lagret i AC-kompressorn kändes bra med remmen av. Summa totalt 4658 kr på volvoverkstad, varav delarna kostade 2908 kr och arbetet 1750 kr. Man kunde ju ha roligare för pengarna men om investeringen förhindrar ett motorras är det kanske inte så farligt ändå. Men garanti finns ju inte...

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]