Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick min nya V60CC -17 D4 vea automat idag. Riktigt nöjd än så länge.
Har dock en fråga angående ett vinande ljud som hörs tydligt vid hastigheter över 60km/h. Är det pga att de nya vinterdäcken är dubbade eller är det ett fel?
Mina Goodyear-dubb låter som dåliga hjullager, men det är ett sjujäkla grepp i dem. Dubbarna är helt enorma. På sommardäcken går den tyst som den ska. /V60 utan CC
Fast den V60cc som jag har är den tystaste bil jag har haft. Testade V90 härom dagen och den hade mer omgivningsljud än V60cc så... Att det finns ett vinande ljud kan mycket väl vara dubbdäcken, nya bra dubbdäck kan låta illa, men det är ju ett ljud av en funktion 8)
Köpte mig en V60 CC D4 AWD innan årsskiftet. Har inte hämtat den än, men jag lånade en demobil och tyckte den lät en del när man körde motorväg. Tänkte det kanske hade med att det var 19" dubbfria vinterdäck på det, eller så är jag van vid att min nya BMW går tystare... Blev dock lite orolig, speciellt då jag har 19" sommarhjul också. Kan det vara så stor skillnad mellan olika däck?
esonesson skrev:Köpte mig en V60 CC D4 AWD innan årsskiftet. Har inte hämtat den än, men jag lånade en demobil och tyckte den lät en del när man körde motorväg. Tänkte det kanske hade med att det var 19" dubbfria vinterdäck på det, eller så är jag van vid att min nya BMW går tystare... Blev dock lite orolig, speciellt då jag har 19" sommarhjul också. Kan det vara så stor skillnad mellan olika däck?
Det är gigantisk skillnad på däck och däck i alla avseenden. Lågprofil ger oftast högre däckljud, men mönster och gummiblandning är en större faktor. Dubbfritt kan bullra ganska duktigt. Jag gillar 18-tums Conti SC5:orna som sitter på sommarfälgarna.

Deppa inte ihop än, det kan mycket väl bli skitbra. Allt hänger, som sagt, på däcken.
Innan jag valde min V60cc så testade jag först en S60cc med 19" sommarhjul och den hamnade direkt på stort minus gällande ljudet. Sedan gav jag den en chans till, men då med 17" i en V60cc och då var det något annat. Ljudet var en av mina viktiga faktorer, kom från en V60 med 16" och denna är tystare.
Mina nuvarande vinterhjul är dubbfria Conti CVC6, 215 breda 17"
Jag hade aldrig valt denna bil med 19" för ljudet och stötigheten, men vi har alla olika preferenser.
Hämtade ut en ny v60 med dubbade pirelli zero och de lät också väldigt högt över 60 km/h.
Blev också fundersam på ljudet men nu när däcken har rullat 130 mil upplever jag däcken som tystare.
Hoppas de kommer låta ännu mindre med tiden.

Mvh

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]