Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towal69
Ja, som rubriken lyder, hur kan detta hända?
Motor: D5244T -04 40k mil Kamrem, spännare o vattenpump bytt och rullat 2500 mil.
Multirem var skrot på sånär som 2-3 trådar kvar när jag öppnade huven.
Kan nån apparat skära, typ generator/AC eller servopump o skrota multirem och orsaka denna förödelse?
Att multiremmen åkt in i kamremmen ser jag som helt osannolikt, då kamremskåpan är fullt intakt.

Någon som har en förklaring?

//Walle
Bilagor
IMG_1500.JPG
IMG_1500.JPG (502.61 KiB) Visad 541 gånger
av andersuw
towal69 skrev:Kan nån apparat skära, typ generator/AC eller servopump o skrota multirem och orsaka denna förödelse?
Ja och det är troligen vad som hänt.
towal69 skrev:Att multiremmen åkt in i kamremmen ser jag som helt osannolikt, då kamremskåpan är fullt intakt.
Hoppas du har rätt.
av andersuw
Är bara inte säker på att man kan se på kamremskåpan om det skett något som kan ha skadat kamremmen eller fått den att kugga över. Vill inte alls måla fan på väggen utan bara mana till försiktighet. Förhoppningsvis har du rätt i att kamremmen är oberörd av det hela och om den ändå berörts/kuggat över är kanske skadan redan skedd. Men det finns ju också en möjlighet att du kan göra ont värre genom att försöka starta och köra. Jag skulle tillråda bogsering till verkstad om du nu inte själv är expert på haverier av denna typ och hur man bäst hanterar dem.
av klacken
Det är kamremmen som syns på bilden och den är av så motorn är nog skrot.Troligen något som skurit då spännaren till kamremmen också brutits sönder
av towal69
Jaja, motorn är skrot!!, lr toppen rättare sagt. men hur kan det hända!? Är inte med i matchen på hur vevhjulet som är det enda gemensamma hjulet för båda remmarna kan orsaka detta....!?

//Walle
av andersuw
klacken skrev:Det är kamremmen som syns på bilden och den är av så motorn är nog skrot.Troligen något som skurit då spännaren till kamremmen också brutits sönder
Stämmer! Och när jag tittar efter ser multiremmen fortfarande ut att vara hel (eller i vart fall "på"). Så då kanske man bör tippa på skuren vattenpump. Kamaxlarna skär väl sällan?
av towal69
mm... Det är en helt naturlig förklaring, att det blir så här om vattenpump skurit, dock inte efter 2500 mil, men det är en annan historia isf. Det här hände under körning och ett ljud av typ som när man åker på nytt oljegrus, skvätter sten i inneskärm kom, reagerade inte förrän det var försent tyvärr. Men det tyder iaf enl. mig på att multiremmen gav sig först... så jag får inte ihop händelseförloppet riktigt o det svider :wink:

//Walle
av klacken
Om det inte är vattenpumpen som skurit är det nog spännaren som är orsaken till att kamremmen gått av. Multiremmen har nog gått pga. att kamremmen gått
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...