Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Att det dämpar är uppenbart.

Men vad vinner du på att mäta den faktiska db-skillnaden? Du behöver ju då även en identisk referensbil utan laminerade rutor.

Nöj dig med att gilla tystnaden är mitt tips. :D
av Jojje62
Rådlös skrev:Jag återgår till mitt ursprungsinlägg. Tydligen har jag laminerade glas även i dörrarna eftersom det märktes en tydlig skillnad på ljudnivån när jag hade öppet respektive stängt rutan. Det aktuella fyrverkeriet var i Kalmar på nyårsafton. En lokaltidning där bjöd på fyrverkeriet. Så det var lite påkostat och mer än dom vanliga "dussinvarorna".
Det skulle ha varit roligt att ha en dB-mätare och jämföra med öppen eller stängd ruta. Har någon sett några siffror på hur mycket det dämpar med laminerat glas? Och dämpar det bara t.ex fyrverkerismällar eller dämpar det även t.ex trafikbrus? Eller kanske musik?
Det är lätt att se om du har laminerat eller ej, bara att öppna rutan och titta på kanten.
Det syns tydligt om den är laminerad eller ej.
av oldtimersmc
Har du herrgårdspaket så (tonade bakrutor el-lucka mm) så har du laminerade sidorutor
Har en med och en utan och jag märker ingen skillnad har numera proffs laminerat rutorna i den utan så en mätning i de i övrigt identiska bilarna (jo jag har även en proffs DB-mätare på jobbet) skulle inte ge ngt
av andersuw
oldtimersmc skrev:Har en med och en utan och jag märker ingen skillnad
Finns ju också en del rapporter som går i helt motsatt riktning, t.ex. den här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=45396
Användarvisningsbild
av wissel
Jag hade Laminat på V70in, nu på min XC90 utan laminat.
Vi har sakta vant oss vid oljudet, men det är en hiskelig skillnad, kommer heller aldrig att
köpa en bil utan laminerade rutor. Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade den bilen stått kvar
hos bilhandlaren utan mitt köp. Framför allt är det vindbruset som hörs. Tvi vale.
Notera att dessa bilar är P2or förstås, kanske skillnad numera.
av andersuw
Borde dock inte vara någon större skillnad på ljudeffekten jämfört med P2 tycker jag, särskilt som V70 II i motsats till V70N är laminerad runt om. V70N har bara laminerat i dörrarna. Volvo har ju dessutom ändrat marknadsföringen så det som tidigare såldes som säkerhetsglas numera är akutstikrutor. ;-)
Användarvisningsbild
av StefanN
Ja, laminerat is the shit. Funderade på att byta till det på förra bilen men kostnaden vart orimlig men nu har jag det från fabrik.
Sen undrar jag hur många av er som testat knäcka en laminerad ruta i verkligheten, det gör man inte bara så där så inbrottsskyddet är verkligen inte dåligt.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur ser du det StefanN? Nyfiken förstås. :-)

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]