Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lundsbrunn skrev:Hej jag har nog hittat mitt fel nu.
Jag kolla på vida och gick in på dieselvärmare styrenheten kalibrering
Där stog de att fläkten på värmaren bara gick i 38% jag höjde de till 64%
Ver nån vad den ska stå på??

Volvo har ändrat deta
Det är därför inte bilen blir varm invändigt
Det du talar om är kalibreringen för den fläkt som sitter på själva brännaren för att dra in lagom mycket luft till förbränningen. Det är inte kupéfläktens styrka du ställer in där. Kupéfläkten styrs av CCM, inte CPM.

Kalibreringen av brännarens egen fläkt skall göras med CO2-mätare ansluten och är så vitt jag förstår avsedd att se till att den får tillräckligt mycket luft för att inte generera besvärande CO-halter men inte överdrivet mycket vilket bara leder till onödiga värmeförluster. Normalt sett fordras kalibrering bara om man bytt fläkt på brännaren. Jag skulle inte ändra på den inställningen på måfå.

Och vad får dig att tro att Volvo ändrat värdet vid senaste service? Om du vetat det hade du ju också vetat att det var ett annat värde tidigare och vilket det värdet var?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Värmarens effekt regleras inte till en lägre nivå, det är bortkastad energi, den går på 100% när den inte är varm nog i vattnet. Om cirkpumpen inte fungerar så stannar värmaren av överhettning. Själva värmaren drar inte mycket ström, det är kupefläkten som är huvudförbrukaren.
Det kan mycket väl vara så att bilen reglerar ner kupefläktsfarten om det är låg ström i batteriet, vet att vissa funktioner får begränsad funktion med låg ström för att alltid säkerställa start. Att värmaren sedan ger mycket mer värme när bilen startas är i så fall också logiskt då det då kommer ström från generatorn och att alla system kan gå igen på full effekt.
Vet att på BWM X5 så stänger den bland annat av funktionen elbakruta när strömmen i batteriet blir för låg och den kommer igång efter lite körning när batteriet fått lite ny styrka. Detta kommer upp som info i displayen.

Förslag, testa att köra värmaren samtidigt som du har en batteriladdare på och se om du får det varmare i kupen då.
BennyL
Volvos dieselvärmare kan gå på två effekter och reglerar det beroende på uppnådd temp.

Det är Webasto som sitter i min om jag fattat rätt.. Den växlar mellan full effekt, deleffekt och avstängd.
https://www.webasto.com/fileadmin/webas ... torial.pdf
BennyL skrev:Värmarens effekt regleras inte till en lägre nivå, det är bortkastad energi, den går på 100% när den inte är varm nog i vattnet.
Som Joel säger finns det två effektlägen på värmaren i den här bilgenerationen: hel och halv effekt. Dock går säkert värmaren på full effekt innan önskad temperatur uppnåtts och går ner på halv effekt bara om det är tillräckligt för att hålla uppnådd temperatur.
BennyL skrev:Själva värmaren drar inte mycket ström, det är kupefläkten som är huvudförbrukaren.
Hur vet du närmare bestämt det? Det är tre förbrukare vid själva värmaren: insugsfläkt, kylvätskepump och bränslepump. Dessutom glödstift innan värmaren gått igång.
BennyL skrev:Det kan mycket väl vara så att bilen reglerar ner kupefläktsfarten om det är låg ström i batteriet, vet att vissa funktioner får begränsad funktion med låg ström för att alltid säkerställa start. Att värmaren sedan ger mycket mer värme när bilen startas är i så fall också logiskt då det då kommer ström från generatorn och att alla system kan gå igen på full effekt.
Säkert går kupéfläkten på lägre effekt innan bilen startats för att spara ström. Att effekten skulle sänkas ännu mer vid låg spänning i batteriet bedömer jag dock som osannolikt. Spänningsvakten fungerar normalt så att den vid låg spänning stänger av värmaren och/eller kupéfläkten.
Det stämmer, värmaren drar ner på effekten när den har uppnått fastställd temp, då går fläkt och cirkpump när kylarvattnet har sjunkit då drar värmaren på igen. Det kan man enkelt konstatera om man kört bilen och slår på värmaren, är bilen kall från start så kör värmaren med full effekt för att sedan minska när tempen har höjts till rätt nivå.
Oki
Jag var oss Volvo igår och dom kolla och sa att jag har den senaste uppgrderingen och den ska inte ändra värmaren.

Dom fatta inte varför jag får det knappt jummet i bilen fast tempen i bilen står på hi
Och att batteriet är nytt.och det inte finns fel koder påsen..

Han sa är det nåt fel på brännare så blir de fel kod ...
Han sa att det ska va en jävla värme i dom

Så vet vad jag ska kolla eller ändra på..
Volvo var ingen hjälp ;-(
Hör dig för med en annan verkstad/annan mek som vet vad de talar om och hur de skall felsöka. Alla fel på värmaren fångas inte av felkoder och det finns instruktioner i VIDA på hur man felsöker det man inte kan hitta via felkoder.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]