Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av helloitsme
Tjo

Min s60 har börjat skaka/vibrera helt random på motorvägen. Hela bilen börjar typ vibrera och brumma (Ratt,säten o hela skiten) när jag kör i 90-120. Har inte märkt av detta utanför motorväg.

Det kommer helt slumpmässigt och håller på i typ 1-2 minuter för att sedan återgå till normal läge. Som dag och natt...

Har försökt bromsa hårt, gasa hårt, trycka ner kopplingen när detta händer, inget har hjälpt.

Någon som har en aning om vad detta fenomen kan orsakas av?

Bilen är en -08a 2.4 140hk. 9900mil (servad vid 9300) samt nybesiktad
av Knatch
helloitsme skrev:Tjo

Min s60 har börjat skaka/vibrera helt random på motorvägen. Hela bilen börjar typ vibrera och brumma (Ratt,säten o hela skiten) när jag kör i 90-120. Har inte märkt av detta utanför motorväg.

Det kommer helt slumpmässigt och håller på i typ 1-2 minuter för att sedan återgå till normal läge. Som dag och natt...

Har försökt bromsa hårt, gasa hårt, trycka ner kopplingen när detta händer, inget har hjälpt.

Någon som har en aning om vad detta fenomen kan orsakas av?

Bilen är en -08a 2.4 140hk. 9900mil (servad vid 9300) samt nybesiktad
Jag hade vatten i min fälg, innuti däcket
Ett annat däck var fullt med vad som såg ut som löv?!?
av mbc
sensonic skrev:Skulle ju kunna vara en ledtråd för mig också då mina slumpmässiga vibrationer uppstod kort efter att jag bytt ok hö bak till ett Biltema-ok.
När du upplever vibrationer så stanna så snart du kan och känn om något hjul är varmare, då ligger det på där.
av MickeM
Sam same för mig!

Det minsta anliggande broms får min V70N att bete sig som obalans i ett däck, och säkert S60 också.
Det krävs mycket lite anliggning, och är säkert varflr det missas av många.
Durret kommer och går under färd tom när det pågår.

Man måste känna på BROMSSKIVAN om nån är onormalt varm.
Det krävs ganska kraftig anliggning innan också FÄLGEN blir varm.

Även om det är snö eller dyl i fälgbanan så durrar det.
Lite snöpulsande senare, och det durrar. Ofelbart.

Men bromsarna gav mest bryderi, innan jag listade ut det..
Jag har nu smort bakbromsarna flera gånger, och inte tyckt att kolvarna kärvat, men durret försvinner varje gång....
Det har då varit varma bromsar efter färd. (Som inte borde ha varma bromsar, pga användande)
Dom har inte varit heta.

Smorde nu senast med bromsoksfett, och det verkar stå sig bra.
Håller nog betydligt längre än bara bromsvätska till kolvuppsmörjning.
Borde väl byta oken, men tycker inte att dom kärvar direkt. (Volvo orginaloken från 2005)
Naturligtvis kärvar inte glidpinnarna heller.

Känsligheten för detta måste ha med bilens uppbyggnad att göra....
Finns massor av trådar om detta....
Jag har kört förr med Volvo 240 med stinkande heta bromsar, och inte ett durr...

Anliggande fram, kan säkert ge samma fenomen.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...