Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kajsson
Den senaste tiden har ett köp av en XC90 tagit upp allt för stor del av mina tankar. Jag har provkört en D5 på Bilia i Malmö, men en av tankarna som återkommer är om en D4 AWD hade varit tillräcklig. Senast jag var hos Bilia hade de ingen D4 AWD inne och nu tänkte jag höra vad experterna säger. Bilen kommer utsättas för vardagligt användande, till och från jobb (motorväg), helgutflykter med familjen och någon enstaka längre resa om året. Dessutom kommer den användas till att dra ett släp med en häst några gånger per år. Många kommer säkerligen säga D5 grundtat på häst-situationen, men idag körs den av en 850 som gör ett fint jobb och jag hoppas inte att XC90n skulle göra ett sämre jobb oavsett motor. Jag är spänd på att höra era tankar och rekommendationer
av perhall
Hur mycket skiljer det i pris och hur länge kommer du att ha den?
Svaga motorer kan sänka priset en del i andra hand på en stor bil.
Ska du ha den länge spelar det ju mindre roll.
Ska också sägas att det är väldigt ovanligt med mindre än 200 hk och en 2 litersmotor i en stor SUV. BMW X5 25d har 231 hk och Audi Q7 218 hk (men 500 Nm 6-cyl) som svagaste så jag tycker det låter klent...
PH
av DonutTony
Har kört XC90 D4 AWD ganska mycket (ca 300 mil) , fick låna den några veckor när min stod på verkstad. I daglig körning både på längre landsvägskörningar (30-40 mil) och i stad så tycker jag inte att man märker någon enorm skillnad. Ev. något långsammare vid omkörning av t.ex. långtradare men jag upplevde den absolut inte som "trött".
Har själv X90 D5 AWD men några tankar som snurrade under lånetiden var att man kanske skulle ta en D4 AWD nästa gång och istället välja luftfjädring och hamna på samma pengar ca..

Beträffande andrahandsvärdet så kan det vara som perhall skriver, att D4 AWD kommer att stå lägre jämfört med D5 AWD. Så där får man ju ta ett beslut beroende på hur länge man planerar att ha bilen/ körsträcka mm.
Vet att när jag pratade med BMW återförsäljaren med så rekommenderade de inte att ta X5 2.5D då de var "svåra att sälja" när de kom in som 3 år begagnade.
Där stod sig X5 3,0D mycket bättre i andrahandsvärde så det var en bättre affär totalekonomiskt att gå upp i motorstorlek. Men i BMW's fall så går man från 4 cyl (2,5D) till 6cyl (3,0D) så det är nog den faktor som har största prispåverkan.

Sen kanske jag upplevde att D4 drog något mer än D5 vid långkörning landsväg (120-130 km/h) men det är väldigt subjektivt och inget jag kan bekräfta till 100% då jag inte körde mer än några veckor trots allt.

Min personliga summering:
D4AWD är inte alls något dumt alternativ körmässigt, går "tillräckligt bra" och ingen jättestor upplevd skillnad mot D5AWD.

Sen så skulle jag gärna se att Volvo hade en "större motor" till XC90 med t.ex. 5 eller 6 cylindrar då jag ibland upplever D5AWD lite "tunn" men det är ju en fråga åt andra hållet :D
av kajsson
Tack båda för bra svar. Till syvens och sist så är det kanske dumsnålt att välja D4an när prisskillnaden är mindre än 5% sett till totalbeloppet. Det är en svår blansgång eftersom det är många beslut att ta ställning till. Vi pratar om ett ägande på 4-5 år, jag tror jag får försöka en gång till på Bilia :)
av liketlever
har aldrig kört en xc90 men har själv ägt en v70 D4 -16 och en kompis en xc70 D5 polestar -14 och kan säga att min D4 gick nästan lika bra som kompisens D5 vi drog väldigt jämt upp till 150, jag låg ca 1m bakom han sen vid 150km/h så ökade avståndet ganska sakta men säkert. och då var hans D5a polestar chippad.

så jag skulle rekomendera en D4 med polestar optimering
av intruder1400
liketlever skrev:har aldrig kört en xc90 men har själv ägt en v70 D4 -16 och en kompis en xc70 D5 polestar -14 och kan säga att min D4 gick nästan lika bra som kompisens D5 vi drog väldigt jämt upp till 150, jag låg ca 1m bakom han sen vid 150km/h så ökade avståndet ganska sakta men säkert. och då var hans D5a polestar chippad.

Skapligt bra drag i Xc !
Prata med en som hade polestar på sin vea maskin så inte tyckte han de var värt pengarna ! (V 70 vea maskin)
Grattis pga något strul
av Mwi
liketlever skrev:har aldrig kört en xc90 men har själv ägt en v70 D4 -16 och en kompis en xc70 D5 polestar -14 och kan säga att min D4 gick nästan lika bra som kompisens D5 vi drog väldigt jämt upp till 150, jag låg ca 1m bakom han sen vid 150km/h så ökade avståndet ganska sakta men säkert. och då var hans D5a polestar chippad.

Det går inte att jämföra V70 och XC70 då de har olika luftmotstånd, och en D4 VEA med Polestar går inte att jämföra med en D5 VEA.

....Plus att Volvo inte vill göra något[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]