Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Jag har med tiden lärt mig att gamla broschyrer är bra att ha. :D Numera finns de ju också behändigt nog som PDFer så att det inte blir så mycket papper i hyllorna.
av andersuw
Ja du minns fel. "Dual xenon" är bara ett annat namn på "Bi-xenon". Det betyder i båda fallen att xenonstrålkastaren är tänd på både hel- och halvljus, inte att man har dubbla xenonstrålkastare på varje sida. "Dual xenon" är vad Volvo kallat det hela på senare tid. "Bi-xenon" användes tidigare men är varumärkesskyddad och Volvo kanske inte (längre) använder just de märkesprodukter som krävs för att få använda den beteckningen.
av Lövet
Det finns såvitt jag vet bara 1 enda bil som haft två separata strålkastare för hel och halv med xenon i båda - Volkswagen Phaeton. Upplägget hetter "Double Xenon", Dual-Xenon är Bi-Xenon under annat varumärke mycket riktigt.

Att upplägget inte fått några efterföljare tyder väl på att det fanns problem med lösningen (slitage och uppstartstid rimligen).
http://www.valeo.com/cws-content/www.va ... nonEng.pdf
av oldtimersmc
En och samma lampa fast med två funktioner först halvljus med en liten "mössa" som täcker delar av käglan så att den inte bländar vid helljus så åker mössan av samtidigt som den andra helljuslampan redan har tänt upp.
Dual = en lampa två funktioner.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]