Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
odeheim skrev:
FSandstrom skrev:Jag har haft den 1550 mil (9 månader) och tycker att den tuffar och går. Vid senaste tankning (14122 km) så hade den tankat knappt 463 liter och använt 1935 kWh, får väl anses vara ok :). Tror jag kommer få ner den en bit till nu när det blir varmt (det är ganska stor skillnad, den drar säkert 50% mer vid -5, men fortfarande helt ok tycker jag). Jag har inte haft problemet som flera skrivit om, att den vägrar gå på el, mer än 2-3 gånger.

Det enda tipset (om det nu är något tips) är att jag stänger av autovärmaren och kör på pure tills den gnäller (vid 0 grader kan man köra ca 10 min innan den vill ha värme), slår då på automvärmen i någon minut, och stänger sedan av den. Vid en "tankning" i november gick annars 40% åt till värmaren, känns lite dumt kan jag tycka. I Hybridläget slår den igång förbränningsmotorn direkt utan autovärme under typ 14 grader.

Eftersom vi ofta kör 6-9 mil per dag med många småstopp så försöker jag använda förbränningsmotorn vid hastigheter över 50 vilket som sagt ger vääldigt många start/stoppp på motorn (den slår ju av i nedförsbackar), så man undrar ju som sagtom den kommer att hålla. Jag har dock inte haft något problem med det. Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt. Det gnisslar endel när man backar och sedan bromsar (men det kanske det gör ändå?)

Men

Hej

Är det någon mer som har uppgifter under längre tid vad sin d6 dragit?
För detta ovan blev jag inte impad över.

1935kw/h * 1,40 (ca med alla avgifter) = 2709 / 1412 = 1,92kr

463liter * 13 = 6019 / 1412 = 4,26

4,26 + 1,92 = 6,18kr / mil

Jag var sugen på en sån här men inser att det kanske inte är det bästa köpet om man ha drygt 5 mil till jobbet.
Har man bara ett par mil funkar det säkert kanon.
Jag har haft min D6 i lite mer än två år nu. Jag för inte bok över förbrukningen men rent allmänt kan man säga att jag under dessa två år klarat mig på 0,18 l/mil. Något lägre när temperaturen är mellan 5 och 20 grader och något högre när det är varmare eller kallare. I höstas slog jag mitt rekord då jag tankade och jag hade klarat mig på 0,13 l/mil. Skulle jag inte ha en och annan resa på 20 mil vore diselförbrukningen nog nere på hälften. De goda siffrorna kommer ju självklart av att jag har en näst intill perfekt körcykel för en plugg-in-hybrid. Men dessutom klarar (min) Volvo att köra långt på batteriet. Jag kommer oftast 45-48 km på en laddning och då snålkör jag inte. Nästan aldrig Pure-läget heller. Rekordet är 52 km(om jag inte såg fel). Några kollegor har andra laddhybrider och de ligger längre från officiell räckvidd på batteriet.

Så jag tycker att man ganska enkelt kan bedöma om det är vettigt eller inte att köpa en Volvo plugg-in-hybrid. Det är bara att tänka igenom sin körcykel och räkna lite. En sak som jag slutade med efter en vecka, typ, var att släpa med laddkabeln ut på stan. Alldeles för krångligt för mig att hålla på med. Om man gör en del normala ärenden inner den ändå inge ladda särskilt mycket. Och dessutom olika system som jag aldrig lärt mig. Jag laddar hemma och på jobbet och räcker inte det tankar jag disel.

Tycker det är tråkigt att V90 inte kommit med en plugg-in-hybrid. Har ett år kvar på kontraktet och som det ser ut nu lutar det åt Passat laddhybrid. Skulle utan tvekan köpa ta ut en V90 om den fanns med batteri. Och inte var snordyr.
av Primus
Primus skrev:Tycker det är tråkigt att V90 inte kommit med en plugg-in-hybrid. Har ett år kvar på kontraktet och som det ser ut nu lutar det åt Passat laddhybrid. Skulle utan tvekan köpa ta ut en V90 om den fanns med batteri. Och inte var snordyr.
Upptäckte att de släppt en V90 Twin Engine som är en laddhybrid. Den syns inte på alla ställen på hemsidan ännu. Men i bygg din bil tex finns den. Saftiga 682000 byggde jag ihop en bil på... Men klart intressant trots detta pris. Klart sugen.
Användarvisningsbild
av joel80
Räckvidd på el - 43km. Så jävla uselt att dom t.o.m går bakåt nån mil från D6/D5 TE trots en typ 5 år nyare bil. Nog faan borde dom kunna trycka i bättre och mer batteri nu än vad vi har V60-hybriden. Även i V60-hybriden borde dom kunna ha uppgraderat batteripacket under åren. Man har kommit väldigt långt i celltäthet från 2012. Och priserna har sjunkit med ca 14% varje år per kwh batteri. Så för mindre kostnad och samma eller mindre utrymme borde man kunnat trycka i minst 30% mer kwh.

Jag hamnade på 689k när jag byggde ihop en.. o då skippade jag lite av gosakerna jag ville ha... plus att det inte blir en hybrid igen.
Jag lägger mitt hopp till elbil i V60-storlek för under 500k inom några år.. hm... Annars finns det risk att jag byter märke. Jag köper ingen bil med fossilmotor igen.
av Primus
joel80 skrev:Räckvidd på el - 43km. Så jävla uselt att dom t.o.m går bakåt nån mil från D6/D5 TE trots en typ 5 år nyare bil. Nog faan borde dom kunna trycka i bättre och mer batteri nu än vad vi har V60-hybriden. Även i V60-hybriden borde dom kunna ha uppgraderat batteripacket under åren. Man har kommit väldigt långt i celltäthet från 2012. Och priserna har sjunkit med ca 14% varje år per kwh batteri. Så för mindre kostnad och samma eller mindre utrymme borde man kunnat trycka i minst 30% mer kwh.

Jag hamnade på 689k när jag byggde ihop en.. o då skippade jag lite av gosakerna jag ville ha... plus att det inte blir en hybrid igen.
Jag lägger mitt hopp till elbil i V60-storlek för under 500k inom några år.. hm... Annars finns det risk att jag byter märke. Jag köper ingen bil med fossilmotor igen.
Känns lite som Volvo satsa en hel del på plugg-in-hybridsegmentet när de tog fram D6. Sedan har de inte förmått förvalt det. Håller med dig om att det känns helt ointressant att gå tillbaka till fossilmotor. Kollar nu på V90, Passat och Tesla S. Den senare möjlig den dag man accepterar priset på en V90 Twin Engine... Men om jobbet tillät att man förlängde kontraktet på nuvarande D6, med ett mycket attraktivt pris(förra arbetsplatsen hade en sådan möjlighet), då skulle jag nog köra vidare med nuvarande bil. Så nöjd är jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kommer köra vidare ett år extra på leasingen på min D5 TE om det vid ev byte om 2 år inte finns vettig elbil för mig. Till årsskiftet 2019/20 är jag övertygad om att det finns val nog för att det ska gå fint även för mig som kör mycket långa sträckor.. Det finns i och för sig alternativ redan under 2017, men där passar helt enkelt inte bilen mig.. För liten/för dåligt packutrymme eller bara för ful..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
joel80 skrev: Jag lägger mitt hopp till elbil i V60-storlek för under 500k inom några år.. hm... Annars finns det risk att jag byter märke. Jag köper ingen bil med fossilmotor igen.
Hyundai Ioniq Electric? Fullsmetad för ~340k, Ska nog boka provkörning :D Lär ju dröja ett par år innan Volvo får fram en elbil i vettig prisklass :|

[youtube]04kfyrZBrAU[/youtube]
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag är inte på år 4 på leasing nu just för att det finns för dåligt med alternativ. Förstår inte heller varför de inte kan uppgradera batterierna. Kanske ett minimum av utveckling inför en börsintroduktion?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Ioniq verkar trevlig men jag är rädd för att batteriet (trots helt okej räckvidd för priset) inte räcker för mitt användande samt att den är i minsta laget. Min V60 bli ibland helt överfull med utrustning trots fällda baksäten...

Körsträckan på vintern runt 16 mil blir jobbigt då jag ofta kör Gävle - Stockholm t.o.r under dagen. Skulle det inte vara så ofta skulle det funka fint att stanna och snabbladda de resorna, men när man pendlar ca 2ggr i veckan så blir det kämpigt och tar av tid jag inte har. Inte alltid jag har tillgång till laddare under dagen heller. Minst 22-25 mil vintertid i motorvägshastighet behöver jag. Då kan jag behöva snabbladda på väg hem ibland om jag inte kunnat ladda under dagen.. Det funkar. Men jag behöver kunna köra runt i Stockholm ett antal mil efter att jag kommit fram utan att ha laddat.
Nästa version av Ioniq ska klara minst 200miles.. Alltså kring 320km enligt USA körcykel som är mer verklig. Då funkar räckvidden, dock tveksam till lastutrymmet. Ska boka en provkörning om några veckor för att kunna bilda mig en uppfattning. :)
av Lövet
Leaf med uppgiven räckvidd på 32 mil verkar ha svårt att komma över 18. Är det så illa på elbilsfronten fortfarande alltså?
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 0-kwh-2016
Användarvisningsbild
av joel80
Deklarerar räckvidd 250km.. Med motorvägskörning och kyla är ca 18 mil rimligt. Det är ju den där europeiska NDEC-körcykeln som satt räckvidden.. Samma skit som säger att en D4 ska dra 4.2l/100km i snitt..

Kollar man amerikanska körcykeln blir det mer rättvist.

Leafen har för övrigt rätt högt cd-värde.. Alltså hör luftmotstånd vilket påverkar Räckvidden extra mycket i höga farter. Där är Ioniq en betydligt bättre och påverkas inte lika mycket, även om hastighet alltid såklart påverkar.

Sånnadär tester får man ibland ta med en nypa salt också.. Dom provkör ibland elbilar med rubriken redan uttänkt. Fast just 18mil känns som sagt rimligt under de förutsättningarna jämfört med 25mil specat.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 59
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]