Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1136404
Har nu införskaffat mig en -99 V70 med originala ardic.. vanligt fel med dessa är ju flamvakten, så jag tog upp allt och putsade, satte dit ny flamvakt och monterade tillbaka värmare, men den startar ändå inte.. Några bekanta till mig sa att om man försöker få igång den med trasig flamvakt, så låser den sig efter 2-3 försök, och då måste man till verkstad och låsa upp den.. Nu undrar jag om man kan göra detta själv med typ icarsoft läsaren, eller ska det vara någon special kodare för att låsa upp den ?
av SubMarine
#1136432
Mig veterligen så blir den bara blockerad om den blir överhettad. För att få bort det läget så får man återställa termostaten genom att trycka in en lite pigg på termostaten. Går att komma åt via ett hål bredvid glödstiftet. Man får ta bort en gummi-tätning. OBS, att vad jag läst så är det oisolerade kabelskor med 12V där i hålet så var försiktig med vad du sticker ner.

Om du kan beskriva lite mer i detalj vad som händer när du försöker starta den så är det lättare att ge fler tips. Om t.ex. fläkten och vattenpumpen startar upp i typ 0.5s för att sedan stanna så kan det vara flamvakten som är kass (ger signal som att det brinner i värmaren hela tiden). Går att mäta med multimeter för att verifiera det felet.
Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1136581
Inte ett knyst kommer ur den. cirkulations pumpen testade jag mot batteri så den funkar, samma med bänsle pumpen samt fäkten inne i brännaren. så dom funkar. Men nu när man tynger på knappen inne i kupén så kommer det inte ens ett suck ur den.. Som sagt en kompis hade liknande fel, och han sa att han var till en verkstad och dom "låste upp" den eller nåt. Så funderar på om det kunde vara nåt sånt på min oxå, att boxen har gått i nåt säkerhets läge eller liknande. ?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1136631
Testa att göra bilen strömlös ett tag det borde låsa upp den igen.
av SubMarine
#1136643
Okej då gissar jag på antingen överhettningsskyddet eller nåt med styrenheten. Den silvriga styrenheten saknar diagnos, så om det är den du har så kanske det är några lödningar i den som blivit dåliga. Har läst att det förekommer.
av zäta
#1136765
Har värmaren tillräcklig spänning och strömmatning?
Sitter värmaren framför höger bakhjul (det framgår inte) då finns det förmodligen ett kontaktstycke som ligger innanför gummipluggen på tröskeln där kablaget till värmaren är skarvad. Kolla den.
Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1136851
Tack för alla ledtrådar, då jag infinner mig tid ska jag studera det som ni skriver..

Värmaren sitter framför vänster framhjul...

Men som sagt ska ta å mäta och kolla allt. Om jag inte får igång den så har jag en Binar 5c liggandes i hyllan som jag kan lägga dit istället, men tänke det kunde vara bra med orginalaren så att cupé fläkt med mera funkar i synk med värmaren :)
Användarvisningsbild
av FinnishCowboy
#1137256
SubMarine skrev:Har du en diesel?
Japp det är en diesel, Det ända rätta drivestoff man kan köra med i detta land ;)
av SubMarine
#1137268
Okej då kanske det är en 912-D du har och inte den gamla hederliga 091-B/D? Det jag skrivit var i tron om att du hade en 091-B så då kanske din helt enkelt låst sig och du behöver få felkoderna rensade.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]