Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, den mekanikern hade inte koll på hur det här fungerar i alla fall. Det är de keramiska glödstiften som gör att det går betydligt fortare nu än i en Mercedes 200D från 1975.
av oldtimersmc
Ställde samma fråga, förberedelse för det är det vanligaste scenariot han sa även hur många vatt som sys drog på i det ögonblicket.
Anledningen till att vi kom in på ämnet var att jag berättade att jag installerat en inline laddare+ elmotorvärmare mm
Då drog han den historien.
Sant eller ej skiter jag i det går fort som tusan iaf ännu raskare är start o stop där djävlar är det ingen delay, kan ju vara så att det är samma å att han har rätt och andra fel...
av andersuw
Han har fel. Det sägs för övrigt uttryckligen i VIDA att glödning inte tillåts med motorn avstängd annat än om start uttryckligen är begärd via startknappen och motorn är kall. I samband med S/S är det inte aktuellt att använda glödning överhuvudtaget eftersom S/S inte används förrän motorn nått tillräcklig temperatur. När motorn är varm används glödning för att tillfälligt höja avgastemperaturen när partikelfiltret skall rengöras men S/S används inte heller under de förutsättningarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Raketn skrev:när bilen stått någon dag och skall starta så efter jag tryckt på start knappen kan det ta upp till 5 sek innan den startar. är det normalt. det är en volvo v70 d4 3013.
Är du säker på att du inte tillhör den nya stressade generatioen som inte hinner vänta de där sekunderna som glödstiften värms upp, allt måste ske ögonblickligen. Du hinner kanske kolla om du fått några mess medans du väntar de där sekunderna :-). Om det är riktigt svinkallt så tar det faktiskt några sekunder.

På traktorn får jag förvärma 10-15 sek då glödstiften inte är keramiska och lika snabba .
av oldtimersmc
andersuw skrev:Han har fel. Det sägs för övrigt uttryckligen i VIDA att glödning inte tillåts med motorn avstängd annat än om start uttryckligen är begärd via startknappen och motorn är kall. I samband med S/S är det inte aktuellt att använda glödning överhuvudtaget eftersom S/S inte används förrän motorn nått tillräcklig temperatur. När motorn är varm används glödning för att tillfälligt höja avgastemperaturen när partikelfiltret skall rengöras men S/S används inte heller under de förutsättningarna.

Gott !
Forumet är en ständig källa till kunskap och de fåvitskas skara ersätts av klokhetens företrädare :D
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror lösningen med glödning när man öppnar förardörren tidigare har använts av VAG, samt att de bygger upp soppatryck på bensinarna.
av oldtimersmc
Kallstarta nu när jag åkte till jobbet, ca 0.3 sek kan jag leva med...
av andersuw
Vad jag nu har är min första diesel någonsin. Men jag kan ju inte säga att jag är överdrivet störd över att behöva vänta en sekund eller två om det är riktigt kallt. ;-)
av oldtimersmc
Samma nu när jag drog från nattpasset, kan tillägga att jag körde med motorvärmaren men det påverkar inte nämnvärt.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]