Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det låter märkligt att pumpen skulle fortsätta gå utan att värmaren startar. Normalt avbryts ju ett startförsök mycket fortare än så om värmaren av ett eller annat skäl inte tänder. Är du säker på att värmaren inte gått igång?
av Mickius
Jo jag låter ju den gå tills den stänger ner sig själv. Ska testa klocka ett startförsök där jag hör pumpen hela tiden och se hur länge den går. Den går nog närmare 2 minuter innan den stängs av men ska klocka den.

Tycker det är riktigt märkligt jag med
av Mickius
2 minuter och 5sec går själva pumpen. Sen går går själva dieselvärmaren ett tag efter o snurrar och den tänder inte igång nått under denna tid. Ja har gjort detta försök rätt många gånger så börjar bli rätt att jag har sönder nått annat när jag försöker starta den såhär ofta

Han kanske inte får upp bränsle men de känns konstigt det oxå. Är full tank i bilen
Det kan ha blivit stopp någonstans i bränsleledningen eller pumpen om du kört torrt i tidigare skede. Inte ovanligt att något halkar på drift då. Inte säkert att det blir någon felkod för det. Har inte kollat men skulle tippa på att det bara finns felkod för om pumpen går eller inte.
av Mickius
Ah okej jo kanske är så illa att det är stopp i den. Får kanske lämna in den så dem får felsöka då det inte går att ligga ute o skruva isär sakerna för att finna felet. Mekat mycket bil men aldrig med en Dieselvärmare.
av Mickius
Jag kan ju känna ur avgasröret för dieselvärmaren att det fläktar ut innefrån så själva den delen måste ju va hel? Frågan är det finns väl flamvakt kan denna göra att de blir såhär? Eller ganska glödstiftet gett upp o därför den inte hoppar igång? Konstiga då är ju att pumpen går så länge som den gör?
Jag har inte tagit tid på hur lång tid i stöten min bränslepump går när värmaren gör ett misslyckat startförsök. Men 2 minuter och 5 sekunder är längre än min minnesbild av hur lång tid det tar innan det blir ett avbrott i pumpaktiviteten. Jag reserverar mig dock för att jag kan minnas fel här.

Flamvakt finns men du borde få felkod om det är fel på den eller på något som den är satt att övervaka. Likaså borde få felkod för fel på glödstiftet. Däremot är jag inte säker på att det finns felkod för utebliven bränsletillförsel om pumpen går normalt.
av Mickius
Det borde ju komma felkoder om nått av dessa skulle fela, men får bara felkod på att den inte lyckats starta o samma felkod varje gång.

Får kanske åka ner imorgon till Volvo och rådfråga lite vad dem tror kan vara fel. Hade de inte varit så tråkigt väder kunde man iaf lossar bränsleledningar o kikat om de kommer diesel där eller inte. Bara irriterande om det är nått sådant skitfel som blivit pga att den inte fick bränsle som jag antar är fallet. Annars borde dieselvärmaren vara överfull av bränsle just nu så mycket som jag försökt starta den :D
Man kan förstås aldrig säkert veta vad det handlar om, särskilt utan felkod, men det ligger ju nära till hands att tro att det har med bränslematningen att göra eftersom det sannolikt började vid din parkering i backe med rätt lite bränsle kvar.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]