Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BrorE
Har ett "klonk" ljud i framvagnen på min 960. Bilbesikningen bände och vrängde i 10 minuter utan att hitta några slitna detaljer och trodde att det var något med stötdämparna som dom inte kunde se. Är det någon som har en aning????
av evozz
Det är standard med Klonk i framvagnen på en 960, tyvärr... Ett vanligt fel är att kränghämmarstagen blir slitna, vilket medför ett klonkljud. Dom är enkla att byta & kostar inte mycket heller. Staget jag pratar om sitter mellan krämgningshämmaren & fjäderbenet.

Annars kan det vara vad som helst. Adde har samma problem & har renoverat hela framvagnen på sin, precis som jag. Jag har bytt ALLA bussningar, stötdämpare, fjädrar, topplagringar & tom styrväxel, ändock kommer det ett "klonk" ibland från framvagnen.
av BrorE
Har kollat alla stag och bussningar, dom är ok och som sagt besiktningskillen gjorde sitt yttersta för att hitta nåt som var slitet. Han sa att det kunde va nåt med stötdämparna, men jag kommer inte ihåg vad han kallade det.
av MeckarMicke
Intressant!

jag har samma problem, bilia har inte lyckats hitta ljudkällan, knasterstagen är bytta

senaste budet är att byta lagringen till fjäderbenet, frågan är bara hur långt man ska gå (i pris) för att fixa ett skönhetsfel - snart åker tändstickorna fram :evil:
av lennart lundberg
Hej!

Har samma problem (fel) som beskrives av tidigare insändare. Har också gjort samma manöver.
Smort övre lagring, bytt krängningshämmarstagen (hundbenen), bytt undre kulleder, bytt stördämpare, bytt den runda gummiupphängningen på under bärarmen som sitter i karossen samt en till gummibussning i fram vagnen. Felet kvarstår!
Problem kan knappast ha funnits från början när bilen var ny utan har kommit efter ett vist antal tusen mil eller antal år. Frågan är vad har ändrat sig i framvagnen?
Fick ett tips att sätta en plastslang på det nedersta varvet av fjäder som vilar mot tallriken på stötdämparen. Enligt tipsaren så är det där som ljuder uppkommer. Har inte själv prövar tipset. Överlämnar tipset till någon som vill pröva detta och gärna återkomma med facit. Har själv prövar med att ha på fett på samma ställe utan något positivt resultat.
PS. Bra påpekan av DDD. Försök att få en tydlig, kort rubrik på det ni vill fråga om. Det underlättar vid en ny sökning av samma fel som uppkommer på nytt. ”Ingen är felfri”.

Ha en bra sommar.
Lennart 960
av MeckarMicke
det där med en bit slang runt fjädern kan vara värt ett försök...

jag har en kollega som plockade ut en sprillans mitsubishi outlander (förra modellen) som tjänstebil, efter ca 1000 mil fick han ett klonkljud i framvagnen påtalade detta vid 1:a service och det visade sig vara ett känt problem...Mitsubishi åtgärdade det med en bit slang runt det översta varvet på fjädern, simsalabim ljudet borta

en sak till jag märkt som troligen!? har samma orsak är lite skum, ifall jag står stilla, lägger ratten _fullt_ vr eller hr och sedan backar kan det smälla till rejält i framvagnen (nu menar jag verkligen en rejäl smäll), första gången det hände trodde jag hela skiten hade brakat ihop...bad meken på bilia kolla vid nästa service men han hittade som vanligt inget fel :evil:
av 945S
Rent allmänt skall man väl egentligen inte vrida en massa på ratten när bilen inte rullar. Jag kan tänka mig att det blir en del spänningar då.
av lennart lundberg
Hej 945S!

Hur gör du när du fickparkerar? Ta frågan mer som ett skämt.
Problemet är att det klonkar, felet som förmodligen inte fanns när bilen var ny.
Har haft samma fel som MeckarMicke beskriver, när man backar.
Felet försvann när jag bytte de två runde gummibussningarna på de undre bärarmarna fram. ”Spruckna bussningar”.
Det Nicklas tror att hans stötdämpare är orsaken till problemet håller jag inte med om. Eftersom jag har bytt till ny dämparna fram (fjäderbenen) och nya nivådämparna bak så borde felet ligga någon annanstans.
Det ursprungliga felet kvarstår även på min bil.

Lennart 960
Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]