Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Är i fjällen och härjar med min XC90 -16. Det skramlar från under bilen när jag kör på ojämnt underlag, vilket man ju gör här.Läser på Swedespeed att amerikanarna får stötdämparna utbytta av Volvo - med fina resultat.De säger attVolvo jobbar på ny design av dämparna. Tror det gäller luftfjädrade bilar.

Här är tråden:http://forums.swedespeed.com/forumdispl ... &_k=kbnk65

Skramlar era XC90? Åtgärder?

Mvh
Senast redigerad av 2 Sleeper, redigerad totalt 0 gång.
Nej, men jag har inte haft bilen länge heller.
Det är skönt att se att dom tar det på allvar i alla fall. Hoppas du får ditt åtgärdat utan för mycket strul.
Jeg har også klaget på ulyder når jeg kjører over ujevnt underlag. Det er kun ulyd når jeg kjører over ujevnheter med en side av bilen slik at det blir tverrgående bevegelser/vibrasjoner i bilen. Jeg har funnet ut at det kommer lyd helt fremme i døren som ligger inntil dashbordet. Denne høres ut som slark i en foring og jeg tror at dette kan være årsaken i mitt tilfelle. Om man presser fingrene inn mellom døren og dashbordet mellom bass- og mellomtorneelementet så der lyden ut til å forsvinne. Om man åpner døren og presser på nedre halvdel av dørtrekket så kommer lyden hos meg. Bilen skal inn i neste uke og jeg vi be dem om å legge inn filt eller noe på baksiden. De nevnte at de ville bytte luftbelgene, men jeg er usikker på om det er problemet i mitt tilfelle. Det tok meg et år før jeg fant ut dette og forhåpentligvis kan jeg konkludere i neste uke.

I tillegg var det noe som dunket helt nederst i døren. Om man presset opp fra undersiden rett ved led-lyset som kom en lignende lyd. Dette pakket de inn i filt på siste service og irriterende klirring i dørene fra basstoner forsvant (har BW anlegg).
Jag ska snart in och byta för dunkande ljud.
Dom byter stötdämpare och luftfjädring i fram i bak byter dom endast stötdämpare.
Finns en Technical journal på det så inga problem att få det fixat. :)
XC90 -16
Jag lämnar också in min för detta skrammel snart. Har dock ej fått bekräftat att det blir detta utbyte eftersom de behöver felsöka först. Vilken tekniska journal hänvisar du till? Samma som jag refererat till? Denna alltså: https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -06-22.pdf

Min verkstad ska också byte bakre drivknutar, detta är en kampanj de kör nu på XC90, kolla så att de får med det, om det nu gäller din bil.
Sleeper skrev:Jag lämnar också in min för detta skrammel snart. Har dock ej fått bekräftat att det blir detta utbyte eftersom de behöver felsöka först. Vilken tekniska journal hänvisar du till? Samma som jag refererat till? Denna alltså: https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -06-22.pdf

Min verkstad ska också byte bakre drivknutar, detta är en kampanj de kör nu på XC90, kolla så att de får med det, om det nu gäller din bil.
Jag sa bara att jag hade oljud när jag körde på ojämnt underlag, sedan sa jag att det fanns i deras system då sökte han på problemet och hittade det hade även en ljudfil som jag fick lyssna på och säga om det var samma ljud, ja sa jag och han beställde hem allt som behövdes.
Kontrollerade bara i systemet att det gällde min bil.
Uppdaterade även bilen, 11 nya uppdateringar på ca 1 månad.
Det finns en uppdatering på VOC också så be om den också.
Jag har problemet med HUD att den hoppar runt, fick en fix förut ”i juli tror jag” då problemet försvann men fick total uppdatering i december och problemet kom tillbaka.
Får se om det fungerar nu.
Jag hade inget på drivknutarna, han hade redan bytt på 2 andra XC90.
Egentligen var jag där idag för att kolla ljuset då många blinkat på mig, vänster strålkastare stod för högt ”utan tidsbokning” men min PT är underbar han sa ta en kaffe för jag kör en uppdatering också.
Det är service det. :)

Ser ut att vara samma tekniska journal som du refererat till med ljudfiler och 1 video. :)

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]

Lyfta mittkonsolen

Jag behöver komma åt under mittkonsolen[…]

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]