Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
SundanceKid: Sant. Ser bara D5:or ute på gatorna, inte sett en enda T6:a. Några T8:or, men annars 95 % D5:or. Tycker den motorn är för svag för XC90. Och så gillar jag inte dieselmotorljudet. :)
av liketlever
i sommras på semestern körde vi umeå - oskarshamn med 2vuxna och 3barn med full packning dock i en -16 v70 D4 Sport låg på rätt bra farthållaren på 130 och medelförbrukning för den resan låg på 0,73 på ner vägen och på hem vägen då körde vi hem på natten 140 på hållaren och medelförbrukning då 0.71
av perhall
Ja, du kan va helt lugn. Den nämnda V70 D4 har ju 4,5 eller nåt sånt i EU-mix och drar 7 på motorväg. samma med min Audi, den ska dra 5,5 men drar 7-8 på motorväg och 10 i och kring stan. Dieslar överförbrukar enormt... bensinare bättre.
Användarvisningsbild
av joel80
I 130km/h drog min D3 V70 ungefär 20% mer än i 110km/h. Runt 0.55 i 110 och mellan 0.65-0.70 i 130.
Det går att köra betydligt närmre uppgedd förbrukning.
På vinterdäcken dom dagar det inte var så kallt och inte låg snö på vägen drog den ännu mindre. Hade några resor Gävle-Sthlm med färddatorn visades 4.3l/100km. Färddatorn visade rätt konsekvent 10% fel så det bör varit 4.7-4.8l/100km.
Att den gick snålare på vinterdäcken hade med att det var 16" istället för 17" samt att dom var lite smalare.

Kör man i 130-140 på motorväg kan man inte riktigt klaga på förbrukningen.. Det drar iväg rätt ordentligt då.
av Jacobsson
volvoamatören skrev:Ska kolla 90 km/h. Intressant.

Jacobsson, du har ju T8. Borde inte medlet vara mycket lägre för dig, med elmotor i stan och så?
Jo det borde det... men lite pinsamt får jag erkänna att jag inte laddat den mer än en gång.
Fick med en kabel för snabbladdning och inte för vanligt uttag då den inte fanns hemma, när jag får den kan det sänkas bensinförbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
T8an har inte snabbladdning..
Men du fick troligen en typ2-kabel som kan användas i standarduttagen. Dom uttagen stödjer ofta 11 eller 22kw, som är 3fas 16A eller 32A, men Volvon tar max emot 1-fas 16A vilket är ca 3,7kw. Med "hemmakabeln" är det begränsat till 13A 1-fas för att minska påfrestningarna på eventuella äldre elinstallationer. Så lite snabbare är typ2-kabeln, men det är ingen snabbladdning precis. :)

Väldigt illa av Volvo att inte skicka med dig en vanlig laddkabel.

Förresten borde du kolla lite på http://www.uppladdning.nu. Det finns rätt många laddplatser i stan, om det nu är Stockholm vi snackar om. Jag laddar rätt ofta på olika ställen i city när jag är i stan.. Kan ofta tänka mig att gå nått kvarter extra och betala parkering i garage bara för att få ladda. Dels är det skönt att stå i garage, dels känns det skönt att köra på el, även om milen blir lika dyra som på diesel.
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]