Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kimmen90 skrev:
Ramon skrev:Jag provkörde kupéfläkten en stund igår på olika hastigheter och inställningar och det kommer varmluft ur ventilerna uppevid instrumentbrädan. Hittade heller inga koder relaterat till detta.
Var bilen igång då? Det jag menar är då bilen är avstängd och endast kör dieselvärmaren

Kan det vara så att Volvos senaste uppdatering dragit ned effekten för att spara ström?
Nej, jag hade den på tomgång. Provade inte att direktstarta värmaren och sitta kvar och testa. Borde jag iofs också göra.

Det finns någon inställning för automatisk fläktreglering eller hur det nu stod i bilens meny som är satt på "Normal". Provade återställa och den blev "Normal" sen också.
Jag har inte haft bilen inkopplad på verkstad på länge så det lär inte vara någon mjukvaruuppdatering heller.
Sedan några dagar kan jag av någon anledning inte ställa tiduret överhuvudtaget.

Inget meddelande kommer upp, utan när jag snurrar på hjulet för att komma till tidursinställningen, håller in knappen för att aktivera tiduret så händer ingenting.
Inte heller om jag trycker en gång för att få den blinkande markören för att kunna ändra tid.
Men själva tidursdisplayerna dyker upp? Kan du ställa tiduret via Volvo on Call? Eller det finns kanske inte i din bil?
Låter ju som om det är felande kontakt till resetknappen i blinkersspaken.
OK, men då fungerar nog allt utom själva RESET-knappen. Det är ju den man använder för att slå på/av tiduret, och välja att man ska ändra tiden.
Det är inte helt ovanligt att någon kabel ut till blinkersspaken går av. Kan gå att skarva (pilligt) eller så får man byta spak (inte lika pilligt).
RESET-knappen slutade fungera för någon dag sen, ett tag efter att jag märkte att kupéfläkten inte verkar gå igång.
Det skulle iofs kunna vara en ren tillfällighet att även knappen gett upp nu.

Förut så provade jag att sätta temperaturen på förarsidan till max (HI) och drog igång fläkten på max i manuellt läge. Körde en sträcka på ~10min och det kändes knappt som att det började bli varmare. Vilket det borde under dessa minuter tycker jag?

Jag kände även framför fläktutblåsen till vänster och höger om ratten och det kändes knappt varmt och inget riktigt blås (fast spjällen är helt öppna), dock hör man ju att fläkten brummar på.

Sedan drog jag på defrostern på vindrutan och kände med handen på utblåset snett vänster ovanför ratten på instrumenbrädan, den smala breda. Där kände man att det blåste på mer.

Det börjar kännas som att något är kasst med en termostat eller klimatanläggningens fläkt.
Såg i manualen att det finns några säkringar som skulle kunna påverka detta, får kolla upp dessa.

Under dessa dagar när temperaturen legat omkring 0 här, så har jag på morgnarna haft ganska mycket is på insidan av vindrutan. Lite immigt och så kan det ju bli när man vistas och andas i bilen utan att den är igång. Men på en såpass modern bil med en fungerande fläkt så ska det väl knappt ens kunna bli isigt så det går att skrapa på insidan.
Spaken byter du enkelt själv. Har jag gjort, kostar ca 500 kr på Volvo.
Har själv problem med min bränslevärmare, får ingen värme i kupén då bilen står och bränslevärmaren går. Har inge problem då bilen är igång, då blir det varmt och gott.

Skall in med bilen i mitten på januari.
Syndes det på din att den var trasig i någon lödning eller kabelbrott?

Går det mäta med multimeter vilken knapp på spaken som fungerar och inte?

Utöver att märka att just RESET inte fungerar.
Tog isär spaken på skoj efter jag monterat den nya. Mätte aldrig, kablarna såg hel ut. Men det var någon typ av fett över det lilla kretskortet bakom knappen. Misstänker att det var problemet.

Min knapp fungerade men då jag blinka så blinkade bilen åt båda hållen. Sen fungerade mitt hjul bara åt ena hållet.
Ramon skrev:Jag kände även framför fläktutblåsen till vänster och höger om ratten och det kändes knappt varmt och inget riktigt blås (fast spjällen är helt öppna), dock hör man ju att fläkten brummar på.
Hade du tryckt på magen på gubben då? För om luftfördelningen står i AUTO kommer uppvärmningen nästan enbart i golvutsläppen, inte på instrumentbrädan.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]