Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jocke4u
#1136848
Hej,

Tjejens gamla 940 -91 har återigen en dålig/ej fungerade parkeringsbroms dvs klarade inte besiktningen idag.

För ett år sedan byttes skivor, belägg och huvudvajern och det funkade bra. Men nu funkar inte längre.

Ett problem var spänn/justeringsskruven i mittkonsollen där gängorna verkar utslitna och de "kuggar" över efter jag har spänt. Löste detta med att spänna och sen sätta en slangklämma.

Fortfarande är bromskraften väldigt dålig. Misstänker att ett av problemet är att den inte används :shock: . Hon har automat och det lilla hon kör så använder hon bara P-läge på växellådan. Har sagt att bromsar skall användas och gärna ordentligt och inte bara fjuttbromsa.

Hur väcker jag bäst/troligen liv i P-bromsen?

Bromsvirefästet är väldigt rostigt men tror funktionen finns.

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
#1137022
Felet säger sig självt. Använder hon aldrig handbromsen är det klart det kärvar ihop.
Du får helt enkelt plocka av skivorna bak och kolla om allt rör sig när du drar i viren. Fungerar bättre om man är 2 personer annars får man vara jävligt snabb :mrgreen: :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1137049
Om man hissar upp bilen bak (eller ett hjul i taget, glöm inte palla snurrar på hjulet och drar i vajern nedåt ska hjulet stanna omedelbart annars har du felet i hjulet. Om allt är 100% ska det inte vara lång väg att dra om man drar vajern rakt in not mitten av bilen. Är det lång väg att dra är felet i trumman. Då blir det för dålig hävarms verkan och dålig handbroms som följt. Själva fästet på bakaxeln (det som sitter i det som bilden ovan visar) kan ju vara väldigt glappigt i nitar och sådant och även fäster i sig kan glappa ordentligt. Detta glapp + det glapp som är i trumman måste justeras bort med den (trots allt) begränsade justermån som det är i spaken. Det fanns förr ett "fusk" som jag sett någon gång (-70 - -80-talet) som bestod att en hållare med 3 st hjul varav det ena är justerbart. Man lägger vajern genom hållaren och pressar (skruvar) det mittersta hjulet upp mellan dom 2 andra och på så vis kortar vajern. Är set dålig hävarm i trummorna hjälper inte detta men om det är glappigt i fästena och justeringen i spaken är paj, kan det vara en lösning. Hittade ingen bild på det och vet inte var (om) det finns att köpa.
av jocke4u
#1137422
NilsO skrev:Mer konkret, vad anmärkte besiktningen på? (Ena sidan, båda sidorna, för stor rörelse i spaken, etc.)
De anmärkte på för dålig bromsverkan på båda sidorna; ej rörelsen i sig.
av jocke4u
#1137425
Tack för synpunkterna/ideerna och det är ju bara som ni säger....palla upp, kryp under och fixa skiten :D

Gillar inte att skruva med gamla rostiga bilar; dessutom måste hon köpa en bil nästa gång som inte har slutsiffra "mitt i vintern". Förra året fick leksaken flytta ut men det sker INTE en gång till :D
2017-01-04 10_43_25-12745779_10153687395317550_7447767054610068916_n.jpg ‎- Foton.png
2017-01-04 10_43_25-12745779_10153687395317550_7447767054610068916_n.jpg ‎- Foton.png (780.45 KiB) Visad 604 gånger
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]