Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag har nu kört min nya XC90 T6:a i cirka 160 mil. Mestadels på motorväg och landsväg och med mycket packning, två vuxna och två små barn. Kört rätt mycket med Pilot Assist.

Min genomsnittsförbrukning ligger nu på 10,6 l / 100 km. Känns inte det rätt mycket?
Senast redigerad av 1 volvoamatören, redigerad totalt 0 gånger.
av bankb
Tror det inte är helt tokigt där du ligger nu. Har inte riktigt koll på testcykeln för bränsleförbrukningen. Men att ligga på 20-25% över det som anges om man är själv i bilen är ju inte helt ovanligt. Fullpackad och med 4 personer skulle jag säga att allt inom 35-40% är rimligt.

Testa och kolla momentanförbrukningen och jämför mellan när du kör 90, 110 och 130 på hyfsat plan väg.

Obehagligt att se skillnaden mellan 90 och 130 km/h

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En svinhårt turbo-trimmad liten tvåliersfyra som svettas hårt när den ska dra fram en kaross stor som finlandsfärjan, det måste ju förbruka en del.

Ska det gå snålt måste det gå i promenadfart för att få maximal nytta av downsizing....
av Jacobsson
Jag har bara kört 36 så jag ligger i lä.
Min har gått 90% i city och ligger på 10,5 i medel.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tycker inte det verkar mycket, de flesta som kör dieseln snittar väll ungefär 0,85 så 2dl extra för T6an som är jag tycker är betydligt trevligare att köra är rätt bra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Körde D5 inscription 4000 mil innan jag fick T8an. Körde mycket motorväg och lite stadskörning. Smittade ca 0.92. Tycker din förbrukning är väldigt rimlig.

Snittar 0.61 med T8an om jag slår ut medel på alla tankar hittills.

Allt är uppmätt vid pump.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller med alla andra, det låter som en rimlig förbrukning, definitivt inte för hög iallafall. Snarlik min mindre och lättare XC60, som förvisso har en liter cylindervolym extra att fylla :)

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]

S40 2004

Hej, för att få ur startnycklen må[…]

Tack för uppdateringen =)

Ramlade av en slump på den här gamla tr[…]