Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker fyrhjulsdriften på hybriden är helt fantastisk. Man flyger iväg direkt från stillastående och det är inte mycket till spinn trots så gott som blankis.
Fast kör man i pure-läget går ju inte framhjulen igång om man inte får rejält spinn och gasar på. I hybrid-läget verkar man ha bra AWD som går in o hjälper snabbt om dieselmotorn redan är igång. Om den går på el tar det såklart tid då den måste starta motorn först.
Är det halt och man känner att man behöver AWD kör man i awd-läget, då har man konstant drift på alla fyra, oavsett om det spinner eller inte.
joel80 skrev:Jag tycker fyrhjulsdriften på hybriden är helt fantastisk.
DIna erfarenheter från andra mer traditionella fyrhjulsdrifter är?
Jag kör V60 D6 och den överstyr härligt. Lite som tillbaks till ungdomstiden.. :lol: . Hur snabbt en bil släpper och hur den släpper beror mycket på däcken om man jämför likvärdiga bilar. Vissa däck har ingen förvarning, medan andra släpper segt och lite sakta i början.

Även om AWD systemet inte är perfekt så är det mil bättre än FWD. Mycket stor skillnad.
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS skrev:
joel80 skrev:Jag tycker fyrhjulsdriften på hybriden är helt fantastisk.
DIna erfarenheter från andra mer traditionella fyrhjulsdrifter är?
Rätt limiterade, men har kört hyrbilar och så med AWD vintertid då det varit halt.. Volvos.

Jag anser att hybriden biter betydligt snabbare i AWD och hybridläget så länge dieselmotorn redan är igång. Är den inte igång och man kör på el blir det ju en väldig fördröjning. Men eftersom man kan styra det när det är halt ser jag det inte som ett problem.

Kör man utan att trycka gasen i botten (för då startar dieseln ändå) kan man också sladda omkring lite med bakhjulsdrift om man kör i pure-läge och stänger av DSCT. :D

Vad det gäller adblue, så tar bilar o […]

Japp, men tack ändå!

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]