Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raketn
när bilen stått någon dag och skall starta så efter jag tryckt på start knappen kan det ta upp till 5 sek innan den startar. är det normalt. det är en volvo v70 d4 3013.
Användarvisningsbild
av Derank
den ska väl glödga stiften, jag har aldrig tänkt på hur lång tid det tag, beror ju på temp såklart, men 5sec låter ju länge men det kanske tar så lång tid, jagh ar som sagt aldrig reflekterat över det.
av andersuw
Det måste vara en kyla som jag ännu inte upplevt för att det skall ta så lång tid på min V70 D4 -15 (VEA). Även när det är rejält kallt med mellansvenska mått mätt tar det knappast mer än ett par sekunder innan startmotorn börjar gå. Skulle möjligen kunna vara något problem med glödstiften på din bil. Men Volvoverkstaden lär ha bättre koll än jag på vad som är normalt på just din motor.
av oldtimersmc
Om du är snabb in i bilen så blir det så, för den startar förberedelsen redan när du öppnar dörren asså brassar på ström till förvärmningen.
Tar du lite tid på dig när du kliver in så går det uber snabbt
av andersuw
oldtimersmc skrev:Om du är snabb in i bilen så blir det så, för den startar förberedelsen redan när du öppnar dörren asså brassar på ström till förvärmningen. Tar du lite tid på dig när du kliver in så går det uber snabbt
Det undrar jag. Kollade just i VIDA och på min bil (V70 D4 -15, FWD och således VEA) är det i vart fall inte så att det startas någon glödning innan man trycker på startknappen. När det gäller den tid förglödningsfasen tar sägs följande:

"Tiden kan variera från 0 sekunder då kylvätsketemperaturen är över 50 °C upp till ca 2,5 sekunder då kylvätskan är kall, t ex -30 °C."
av oldtimersmc
andersuw skrev:
oldtimersmc skrev:Om du är snabb in i bilen så blir det så, för den startar förberedelsen redan när du öppnar dörren asså brassar på ström till förvärmningen. Tar du lite tid på dig när du kliver in så går det uber snabbt
Det undrar jag. Kollade just i VIDA och på min bil (V70 D4 -15, FWD och således VEA) är det i vart fall inte så att det startas någon glödning innan man trycker på startknappen. När det gäller den tid förglödningsfasen tar sägs följande:

"Tiden kan variera från 0 sekunder då kylvätsketemperaturen är över 50 °C upp till ca 2,5 sekunder då kylvätskan är kall, t ex -30 °C."

Något jag fått till mig från en duktig mek på Mekonomen som påstod att det var på det viset, att det påbörjades en förberedelse för start omedelbart när du öppnade dörren och det var det bidragande orsaken till att det i princip inte var ngn större skillnad på "starthastighet" mellan en bensinare och en oljebrännare idag. Kan vara fel naturligtvis en piezo tändare behöver inte så mycket tid på sig för att komma upp i temp
av oldtimersmc
oldtimersmc skrev:
andersuw skrev:

Något jag fått till mig från en duktig mek på Mekonomen som påstod att det var på det viset, att det påbörjades en förberedelse för start omedelbart när du öppnade dörren och det var det bidragande orsaken till att det i princip inte var ngn större skillnad på "starthastighet" mellan en bensinare och en oljebrännare idag. Kan vara fel naturligtvis en piezo tändare behöver inte så mycket tid på sig för att komma upp i temp

Enligt vida så är det inga fel på min bil men det är det så vida är inte den eviga vishetens källa :wink:
av andersuw
oldtimersmc skrev:Något jag fått till mig från en duktig mek på Mekonomen som påstod att det var på det viset, att det påbörjades en förberedelse för start omedelbart när du öppnade dörren och det var det bidragande orsaken till att det i princip inte var ngn större skillnad på "starthastighet" mellan en bensinare och en oljebrännare idag. Kan vara fel naturligtvis en piezo tändare behöver inte så mycket tid på sig för att komma upp i temp
En mek som är duktig på att valsa kanske. ;-) Någonting i den här stilen är vad som sitter i moderna dieslar:

https://www.ngk.de/en/products-technolo ... low-plugs/
oldtimersmc skrev:Enligt vida så är det inga fel på min bil men det är det så vida är inte den eviga vishetens källa :wink:
Undrar om du inte här glömmer den avdelning i VIDA som kallas symptombaserad felsökning. ;-)

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]