Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Lite avancerad ellära, men batteriladdaren får inte rätt information om batteriets befintliga laddning. Batteriladdaren kan "luras" att tro att batteriet är 100% fulladdat, men i själva verket kanske det bara är laddat till 85 - 90% om man ansluter minusanslutningen direkt till batteriet.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av intruder1400
Rådlös skrev:Lite avancerad ellära, men batteriladdaren får inte rätt information om batteriets befintliga laddning. Batteriladdaren kan "luras" att tro att batteriet är 100% fulladdat, men i själva verket kanske det bara är laddat till 85 - 90% om man ansluter minusanslutningen direkt till batteriet.
OT ! Men menar du att vi som underhållsladdar batterina hemma blir lurade med C-tek laddare ???? (Löst batteri)
Användarvisningsbild
av Derank
Han menar om du ansluter direkt till minuspolen kan det bli missvisande, du ska ansluta jord till chassiet.
av Lövet
Jag tror inte detta är så allvarligt som en del vill få det att låta. I så fall skulle det ju vara omöjligt att byta till nytt batteri i bilen om det blivit trasigt eller urladdat. Så är det förstås inte. Jag är rätt säker på att bilen "fattar" efter ett tag att batteriet blivit laddat, det skulle inte funka med sådan övervakning annars.
Användarvisningsbild
av Derank
självklart laddar den batteriet iaf 99% av alla kopplar ju isn laddar på pluss oxh minus och det funkar såklart ochså, ibland kan systemet få spunk men det brukar lösas med en norsk reset, har liknadne på en del "fordon" på jobbet och laddar alltid på polerna och kanske 2gg per år blir det knas och då får man göra allt strömlöst ett tag, sedan funkar det.

Man förstår ju inget genom att ladda på polerna men övervakningen kan få fntt/inet fatta att batteriet är laddat, tex.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lövet skrev:Jag tror inte detta är så allvarligt som en del vill få det att låta. I så fall skulle det ju vara omöjligt att byta till nytt batteri i bilen om det blivit trasigt eller urladdat. Så är det förstås inte. Jag är rätt säker på att bilen "fattar" efter ett tag att batteriet blivit laddat, det skulle inte funka med sådan övervakning annars.
Det värsta som händer är väl att bilen tror att laddningen är lägre än vad den är i verkligheten. Var någon tråd här häromveckan där någons Start-Stopp lagt av för att bilen trodde att batteriet bara var halvladdat när det var fullt, en nollställning med VIDA senare så var den glad igen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Enligt CTEKs egna instruktioner ska man montera snabbkopplingen direkt på polerna. Lite märkligt.

Problemet är väl bara att hitta en lämplig jordpunkt att skruva på istället.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StringerBell skrev:Enligt CTEKs egna instruktioner ska man montera snabbkopplingen direkt på polerna. Lite märkligt.

Problemet är väl bara att hitta en lämplig jordpunkt att skruva på istället.
Inte riktigt. Detta hämtade jag från deras hemsida på FAQ.

Fråga: "I bruksanvisningen från CTEK står det: ”Anslut den svarta klämman till fordonschassit en bit bort från bränsleledningen och batteriet.” På bilden här intill visas den svarta klämman ansluten till batteriets minuspol. Vad är rätt?"

Svar: "Texten beskriver hur du ansluter till ett batteri i ett fordon. Bilden visar hur du ansluter till ett batteri som inte är anslutet till ett fordon.
Laddaren ska anslutas enligt anvisningarna i fordonets användarhandbok. "
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]