Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
jcartel skrev:Tack för tips. Ska nog in och kolla med egna ögon först.
Jag har varit tvungen att skippa VoC och värmare av budgetskäl så därför jag överväger detta tillval.
Vad har du för spec. på bilen? Det är såklart väldigt individuellt vilka tillval som är viktiga. Men efter att ha haft VOC så är det de tillbehöret som kommer allra först på listan. Det är inte ett alternativ att köra värmaren utan VOC? Såg att det är en väldigt mer sofistikerad tidsinställningen av värmaren på V90 än vad det varit på V70. Både ställa in på tid och veckodag osv. Så att den går på ett tidschema. Då är inte VOC lika nödvändig.

Så om möjlighet finns så är min rekommendation att stryka något annat för att få in värmare med/utan VOC.
Användarvisningsbild
av jcartel
bankb skrev:
Jag har varit tvungen att skippa VoC och värmare av budgetskäl så därför jag överväger detta tillval.
Vad har du för spec. på bilen? Det är såklart väldigt individuellt vilka tillval som är viktiga. Men efter att ha haft VOC så är det de tillbehöret som kommer allra först på listan. Det är inte ett alternativ att köra värmaren utan VOC? Såg att det är en väldigt mer sofistikerad tidsinställningen av värmaren på V90 än vad det varit på V70. Både ställa in på tid och veckodag osv. Så att den går på ett tidschema. Då är inte VOC lika nödvändig.

Så om möjlighet finns så är min rekommendation att stryka något annat för att få in värmare med/utan VOC.
Värmaren är endast tillgänglig som en del av klimatpaketet för ca 10000 kr och jag ligger redan några tusenlappar över min egentliga budget. Vill inte heller plocka bort de tillval jag redan gjort, känner mig nöjd med dem. Jag bor i Malmö så det är inte många veckor om året det behövs värmare men de senaste dagarnas rutskrapande har ändå fått mig att fundera... Därav tankarna kring uppvärmd ruta.

Min extrautrustning just nu:
Aluminium vinterhjul
Backkamera
Bälteskuddar, ytterplatser bak
Carplay
Drag, fast
Eluppvärmd ratt
Innerbackspegel, automatiskt avbländade. (Businesspaket)
Interiörpaket kupé och lastrum
Strålkastare, LED (Businesspaket)
Parkeringshjälp fram och bak med parkeringsassistent
Stänkskydd, fram och bak
Ytterbackspeglar, elmanövrerade (Businesspaket)
av bankb
jcartel skrev:
bankb skrev:

Värmaren är endast tillgänglig som en del av klimatpaketet för ca 10000 kr och jag ligger redan några tusenlappar över min egentliga budget. Vill inte heller plocka bort de tillval jag redan gjort, känner mig nöjd med dem. Jag bor i Malmö så det är inte många veckor om året det behövs värmare men de senaste dagarnas rutskrapande har ändå fått mig att fundera... Därav tankarna kring uppvärmd ruta.

Min extrautrustning just nu:
Aluminium vinterhjul
Backkamera
Bälteskuddar, ytterplatser bak
Carplay
Drag, fast
Eluppvärmd ratt
Innerbackspegel, automatiskt avbländade. (Businesspaket)
Interiörpaket kupé och lastrum
Strålkastare, LED (Businesspaket)
Parkeringshjälp fram och bak med parkeringsassistent
Stänkskydd, fram och bak
Ytterbackspeglar, elmanövrerade (Businesspaket)
Aha, det är så dom har paketerat den. Vad fick du betala för den eluppvärmda ratten utanför paketet? Du kanske kan deala till dig en del extra rabatt på klimatpaketet eftersom att du har bälteskuddarna. Då behöver dom ju inte installera värmen där bak.

Min säljare avrådde mig å det starkaste att lägga pengar på Carplay, finns en tråd i forumet där det pratas en del kring den funktionen. Sen kan du säkert spara ett par tusenlappar på att köpa vinterdäck någon annanstans. Blir dock inte Volvo original, men några tusen billigare.

Kommer du köra korta eller långa sträckor? Värmaren gör mycket för bränsleförbrukningen mot att starta med kall motor. Svårt att uppskatta hur mycket det blir i pengarna. Men några kronor per månad blir det under året. Utbildaren på min EcoDriving utbildning tyckte man skulle köra värmaren så länge det var under 20 grader ute. Då gav det positiv effekt på bränsleåtgången. (Jag har alltid trott att det går mer att köra värmaren än vad det går åt i extra förbrukning. Så fick lite lättare miljösamvete när jag fick ny kunskap ;)
av Nordan
Personligen skulle jag kolla på en billigare bil om inte värmare ryms i budgeten. Underbart att komma till en varm bil.
Användarvisningsbild
av jcartel
Ja att komma till en varm bil absolut trevligt, men kan knappast anses avgörande för om man ska köpa bilen eller inte..
Som sagt, i Skåne är det inte många dagar med minusgrader och då väljer jag hellre bort den funktionen till förmån för grejer jag använder varje dag. Hade jag haft mer pengar så hade det definitivt kommit med på listan men köper bilen kontant och har ett maxbelopp jag måste hålla mig under (ligger redan på, strax över, gränsen efter hårda förhandlingar med tjejen som tycker pengarna ska gå till andra saker än att ha det lite extra gött i bilen).

@bankb: CarPlay är jätteviktigt för mig. Är djupt investerad i Apples ekosystem och kommer använda det för kartor, Apple music, Siri, meddelanden osv. Förstår absolut delar av kritiken men att välja bort det om man har en iPhone (speciellt om man inte har navi i Sensus) tror jag är dumt.
av bankb
jcartel skrev:Ja att komma till en varm bil absolut trevligt, men kan knappast anses avgörande för om man ska köpa bilen eller inte..
Som sagt, i Skåne är det inte många dagar med minusgrader och då väljer jag hellre bort den funktionen till förmån för grejer jag använder varje dag. Hade jag haft mer pengar så hade det definitivt kommit med på listan men köper bilen kontant och har ett maxbelopp jag måste hålla mig under (ligger redan på, strax över, gränsen efter hårda förhandlingar med tjejen som tycker pengarna ska gå till andra saker än att ha det lite extra gött i bilen).

@bankb: CarPlay är jätteviktigt för mig. Är djupt investerad i Apples ekosystem och kommer använda det för kartor, Apple music, Siri, meddelanden osv. Förstår absolut delar av kritiken men att välja bort det om man har en iPhone (speciellt om man inte har navi i Sensus) tror jag är dumt.
Aha, då är jag med gällande CarPlay. Billigt sätt att få in Nav i bilens system och när du kör Apple Music också. Provade det ett tag, men kom aldrig överens med gränssnittet jämfört med Spotify. Hade hoppats på bättre funktion då det finns en del musik där som inte finns på Spotify.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har elframruta i kombination med VoC och parkeringsvärmare på min V40CC. Jag ser absolut att det finns en vits med att ha båda. Man kan dock störa sig på eltrådarna, men ser man fördelarna så känner iallafall jag att det inte är något problem.
Användarvisningsbild
av Perra83
Så fort det är lite regn/slask nu på vintern startar jag värmen i rutan direkt. Ingen is i torkarna och torkarna går mycket tystare och torkar bättre på en varm ruta.
Utan värmare och VOC är rutvärmen klockren. Sen vägrar jag att repa rutan med en skrapa.

Trådarna syns men jag störs inte av dom. Kommer välja rutvärme även på nästa bil.
Det är bara det progressiva styrservot och fickparkeringshjälpen som jag inte hade behövt välja till.
av semmelman
Jag tänker oxå på när man ska sälja bilen, värmare är nåt jag tittar efter om den har, men inte värme i framrutan.

(F ö har jag blivit beroende av rattvärme på tjänstebilen, det trodde jag aldrig skulle va nåt men gud vad det gör för komforten att kunna värma sina kalla fingrar på en varm ratt, det värmer upp hela kroppen.)
Användarvisningsbild
av jcartel
semmelman skrev:Jag tänker oxå på när man ska sälja bilen, värmare är nåt jag tittar efter om den har, men inte värme i framrutan.
Andrahandsvärdet är i princip ointressant för mig. Jag planerar köra med denna bil i 8-10 års tid så värdet kommer oavsett att vara minimalt när jag är färdig med bilen.
Det enda som är viktigt är att jag själv ska få ut så maximal komfort under tiden jag kör den.

Men jag ska ge det en rejäl funderare. Åka in och kolla om Bilia har en bil med rutvärme man kan kolla på hur mycket jag tycker det stör och fundera en extra gång om det går att få resurserna att baka in klimatpaketet och sen välja något av det. Eller strunta helt i båda.

Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i e[…]

Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]

Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]