Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darksheer
Hej alla trevliga bilägare. Har precis fått min v60 t3 2014 med bensinvärmare och köpt mig en ctek laddare då det kan bli korta körsträckor ibland. Har en comfort connect så jag kan skruva fast två kabelskor så jag enkelt kan bara plugga in min laddare, då batteriet sitter under lite plastlock. Dum som jag var så kopplade jag in pluskabelskon på pluspolen på batteriet och minuskabelskon på batteriets minuspol, jag hann ladda en timme kanske, men läste till mig att bilen är utrustad med BMS batteriövervakning om den är nyare än 2011 och att minuskabelskon skall kopplas till chassit. Skall ut och montera om det, men jag skulle vilja veta av er kunniga, var hittar jag en bra jordpunkt i chassit som den här comfort connect kabeln räcker till? Jag vill ju kunna ha den lilla kontakten kvar i motorrummet. Är det ingen av er som har ett kort vart jag ska skruva fast den ganska nära batteriet så minuskabeln räcker. Hoppas det inte hänt något nu när jag laddade direkt på minuspolen? Som sagt det var klantigt gjort, vill inte ladda igen förrens jag ändrat om kabeln, vart finns det en bra fästpunkt?

Med vänlig hälsning,
Andreas
av Lövet
Under nätet vid fjäderbenet finns det flera jordpunkter också
http://image.motortrend.com/f/roadtests ... engine.jpg
av Darksheer
Perra83 skrev:Till höger om batteriboxen ser du en svart skruvskalle.

Tack för hjälpen! Ska kolla på det, tror du det hände något med bilen när jag laddade fel? En annan sak som hände var att pluspolen lyckades släppa när jag skulle dit med kabelskon, vet att det kan nollställa saker. Det ända som jag märkte på bilen var att klockan var nollställd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]