Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej undrar om någon vet vad som kan tänkas va fel på min volvo 745 87 gle b230e. Den startar och går i en sekund sen dör den och sen kan man inte starta den fören man väntar i nån minut och försöker igen och då gör han om det igen. Han har gnista och han får fram bensin och tändfölden är rätt. Motorn startade utan problem och gick felfritt för nån månad sen i en annan bil. Min bil ska ha en sån här motor original men jag har bytt för den gamle va för dålig. Någon som vet vad felet är?
K-Jetmotorer "surar" lätt ner sig vi startproblem, men det är nog inte huvudproblemet. Är det gnista när den inte startar?? Kolla så det inte är luftläck i bälgen och att tillsatsluftsliden fungerar som den ska. Kolla även bränslefördelaren, att skivan rör sig som den ska, att den går tillbaka till botten och att det "väser" svagt när du "lyfter" lite lätt i den. "K" står för "kontinuerlig" så det sprutar in bensin hela tiden så länge det är tryck i systemet och så länge skivan rör inte är i sitt bottenläge
Jag ska testa och se om den får gnista efter att den dött. Och bälgen har ingen läcka där luft kan komma in. Och är tillsatsluftsliden den som sitter I skruvad i ventilkåpan och vad gör den o hur ser jag om den funkar eller inte? Skivan är väll den som sitter under bälgen och som ska åka upp när den suger in luft eller Men o det är den så åker den upp och ner utan problem men jag har inte tänkt på att lyssna efter ett ljud så det ska jag göra nästa gång
Tillsatsluftsliden sköter tomgången vid kallstart, den har troligtvis två grövre luftslangar och en elkontakt monterat på sig. Sedan finns det en styrtrycksventil den har två bränsleslangar och en elkontakt ev en vakuumslang för fullast uppfettning. Den sköter bränsletrycket vid bla kallstart.
Allt det här är mekaniskt finns alltså ingen elektronik i prylarna. tryck och rörelseförändringar sker med bimetallfjädrar som rör sig när dessa värms upp av 12 V.
Funkar bränslepumpen/relät som dom ska, hela systemet bygger på tryck. Att den går någon sekund tyder på att pumpen stänger av sig.
Kontakterra över insuget får ström när man försöker sratta och kretsen är hel där kontakten ska i så dem är det inget fel på. Men den andre grejen som du snackr om sitter väll jämte bälgen och den glömde jag kolla. Relät är nytt så det ska inte va nåt fel på den och pumpen pumpar då man vrider på tändningen och när man startar men jag har inte kollat om den pumpar då motorn väl är igång. Jag har ett larm på bilen som man ska hålla en magnetisk grej mot men jag vet inte hur larmet funkar eller hur länge man ska hålla me den magnetiska grejen mot den sensorn. Larmet kanske har nån startspärr som orsakar detta?
Det är ju kontinuerlig insprutning så det kommer bensin så fort skivan innanför bälgen rör sig. Därför surar det lätt ner stiften om den inte startar, och eftersom det har surat ner stiften så kommer det ju bensin. Så kolla igen på skivan att den rör sig riktigt och att den verkligen går tillbaka till stoppet när motorn är avstängd. Annars får den för mycket bensin när du försöker starta. Du skriver att den inte får bensin fast pumpen går, funkar pumpen som sitter i tanken? Funkar inte den (ska gå samtidigt som huvudpumpen) så är det problem at få fram bensin om tanken är mindre än halv. Här finns ett felsäkningsschema. Detta är den senare modellen med Lambdasond, men i övrigt är det samma
https://goo.gl/images/VRQYb4
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]