Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThaSaint
eller mutterpicka :P drar de flesta däckverstäder med.
Men dom har ju momentbegränsning dom med.

//Erik
Användarvisningsbild
av Micke_vb
ThaSaint skrev:eller mutterpicka :P drar de flesta däckverstäder med.
Men dom har ju momentbegränsning dom med.

//Erik
Precis... Mutterpulla med momentstav, ingen däckverkstad kör med momentbegränsande luftmaskiner... det är nog för dyrt..

http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthp ... 6350041962
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Momenbegränsning finns på de flesta mutterpickor,
Däckfirman jag jobbade på tidigare hade alla mutterpickor det,
och bosch-verkstan jag jobbar på nu har alla mutterpickor från Ingersoll Rand det.

//Erik
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Om du med momentbegränsning menar det stora vred som brukar sitta på bakgaveln på muttermaskiner så är det inget som jag kallar momentbegränsning som man kan lita på... IR maskinerna har åtdragningsmomentet variabelt i 4 steg (4=max Nm, övriga har ej definierade värden). Och maxvärdet i detta fall är väldigt beroende på lufttrycket in i maskinen.

http://ergocraft.webdoc.nu/38-12_anslutning.asp

En maskin med momentkontroll kan aldrig vara slående utan är alltid segdragande med väldigt fin kontrollmekanik och där med dyr, för dyr för däckhandlare... se länk nedan...

http://ergocraft.webdoc.nu/PT52-serien.asp eller...
http://www.hytorc.se/XXI.html
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Ja man måste självklart ha något som reglerar tryckluften :)
Funkar bra för oss.

//Erik
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Visst, men det går ändå inte att kontrollera något moment på det viset om du har en slående mutterdragare... Då är det mycket bättre och säkrare att köra fullt med mutterdragaren och använda en momentstav 8)
av Large-s
Det är viktigt att man drar alla skruvar med rätt moment.. Varför.. ? en del säger att man ska dra bultarna "hårt" så de sitter. Grejen är den. att drar man för hårt i speceill aluminium eller mjukare metaller så kommer metallen mjukna efter ett tag.

Man kan inte säga när det kommer att ske det beror på temeratur vibrationer hur materialet är osv. Man kan altså inte bara efterdra skuvarna efter några mil och tro att allt är frid och fröjd.

Se därför til latt alltid dra med rätt moment så slipper du se ditt bakhjul passera dig på vägen när du är ute och kör.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är viktigt att man drar alla skruvar med rätt moment.. Varför.. ? en del säger att man ska dra bultarna "hårt" så de sitter. Grejen är den. att drar man för hårt i speceill aluminium eller mjukare metaller så kommer metallen mjukna efter ett tag.
Antingen det, eller också sträcker man bulten så det reella låsningstrycket i praktiken sjunker. Samtidigt så mattar man ut metallen i bulten eller "muttern", lite misshandel på det och bultarna går av eller släpper. Nu är det iofs inte så vanligt ens om man drar rätt hårt för hand med "normala" verktyg, men med maskin så finns definitivt risken...

/Thomas
av Avarage
RoadKiller skrev:Finns nog ingen som drar fälgar med momentnyckel, gör vi inte på jobbet iaf.

Dra åt dom hårt, inte allt du orkar men ändå ganska hårt. Sen när du dragit alla så känner du på alla igen t.ex. dra till lite med ett ryck så du känner att dom sitter där. Sen kör du några mil ca. 5-10 sen efterdrar du dom om det behövs, dra så du känner att dom sitter.

Ju hårdare du drar åt dom ju mer får du jävlas när du ska ha lös dom till hösten. Och dom sitter inte nå bättre bara för att dom sitter stenhårt.
Jag kan delvis förstå varför man inte momentdrar hjulbultarna på en bilfirma, speciellt inte om man som jag fick som förklaring från en Bilia-firma i Gbg har problem med utrustningen (dragstänger) som enl. Volvo skall användas!

Men rådet du ger är ju inte något vidare exakt och vad värre är att ordet "hårt" kan vara väldigt olika från person till person, beroende på hur stark man är eller vilken erfarenhet av att skruva man har.

Ovanstående beteende fick nämligen som resultat att ovan nämnda bilfirma fick skära sönder en fälg på min bil (garanti som tur var) och helt sonika köpa en ny = dyrt!

Momentdrar man dem enl. spec från Volvo så inte bara sitter de fast (110Nm - 140Nm beroende på vilken bok man läser Heynes eller Instruktionsboken) utan att ha allt för stora svårigheter att få loss dem frammåt vintern.

Mvh!
// Niklas
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan delvis förstå varför man inte momentdrar hjulbultarna på en bilfirma, speciellt inte om man som jag fick som förklaring från en Bilia-firma i Gbg har problem med utrustningen (dragstänger) som enl. Volvo skall användas!
Kan dom inte lita på sin utrustning (dåligt kalibrerade maskiner kanske..) så är det väl knappast för mycket begärt att dom lägger 1-2 minuter extra att dra dem med momentnyckel..

Jag har gjort hundratals (det är nog snarare tusentals...) hjulbyten på Volvo. Antingen med väl kalibrerad mutterdragare, eller med momentnyckel, och det är aldrig några problem med att vare sig få dem att sitta kvar eller lossa dem efter säsongen. Det enda man bör göra utöver att dra bultarna till rätt moment är att borsta rent navet och ta lite fett på navringen så fälgen inte ärgar/rostar fast. Privat så tar jag gärna lite kopparpasta eller fett på bultarna också, men det är inte nödvändigt, jag vill dock att t.o.m min mamma skall få loss bultarna om hon får punka och då får dom inte rosta fast. Men skall man följa vetenskapens alla regler så är momentangivelserna för osmorda bultar och det brukar funka bra.

Med fälgnyckeln i original verkstygkitet, är frågan om man kan få loss bultarna över huvud taget, och än mindre om dom är lite fastrostade..

På helt nya fälgar så kan det även vara bra att kontrolldra bultarna efter några tiotal mil.

/Thomas

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]