Jag kan delvis förstå varför man inte momentdrar hjulbultarna på en bilfirma, speciellt inte om man som jag fick som förklaring från en Bilia-firma i Gbg har problem med utrustningen (dragstänger) som enl. Volvo skall användas!
Kan dom inte lita på sin utrustning (dåligt kalibrerade maskiner kanske..) så är det väl knappast för mycket begärt att dom lägger 1-2 minuter extra att dra dem med momentnyckel..
Jag har gjort hundratals (det är nog snarare tusentals...) hjulbyten på Volvo. Antingen med väl kalibrerad mutterdragare, eller med momentnyckel, och det är aldrig några problem med att vare sig få dem att sitta kvar eller lossa dem efter säsongen. Det enda man bör göra utöver att dra bultarna till rätt moment är att borsta rent navet och ta lite fett på navringen så fälgen inte ärgar/rostar fast. Privat så tar jag gärna
lite kopparpasta eller fett på bultarna också, men det är inte nödvändigt, jag vill dock att t.o.m min mamma skall få loss bultarna om hon får punka och då får dom inte rosta fast. Men skall man följa vetenskapens alla regler så är momentangivelserna för osmorda bultar och det brukar funka bra.
Med fälgnyckeln i original verkstygkitet, är frågan om man kan få loss bultarna över huvud taget, och än mindre om dom är lite fastrostade..
På helt nya fälgar så kan det även vara bra att kontrolldra bultarna efter några tiotal mil.
/Thomas