Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VOLVO T5-94

Jag har precis lämnat in bilen efter ett par nätters felsökning.
Jag har gett upp.

Finns det nån som har haft dessa fel på samma gång????

1 Kylarn har sprungit läck
2 Om expansionslocket e stängt vid körning o man stannar o öppnar efter typ 10 min så e det ett övertryck i burken o kylarvätkan bara väller ut men startat man motorn så suger vattenpumpen tillbaka o det lugnar ner sig??
3 Ryker ur oljestickan ???

Det e inget vatten i oljan o hon går som den skall.Luktar inga avgaser om kylarvätskan.
Reparatören trodde på vattenpumpen så det blir kamrmesbyte plus rullar o ny pump o kylare.
E det ngn som har haft liknande problem kan ni välan slänga in en blänkare om vad det kunde va.

Tack för ett kanon forum .

Jag har letat i forumen men ej hittat ngt som liknar mitt
Trevlig sommmar :lol: :?:

Ändrade lite i topic, så man ser vad tråden handlar om. Topic ska vara relaterad till trådens innehåll.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av Lilja
Det där med röken i oljestickan kan vara igentäppt vevhusventilation. Finns nog nån tråd här på hur man renoverar och rengör oljefällan och filter etc.
av ZAV
Lilja skrev:Det där med röken i oljestickan kan vara igentäppt vevhusventilation. Finns nog nån tråd här på hur man renoverar och rengör oljefällan och filter etc.
Stämmer precis. Hade det på min förra 855, bara att rengöra eller helst byta till nytt. Kostar 192 kr för oljefällan. Ny insugspackning & flammfälla kostar inte många kr det heller. Enklare att byta till nytt. Rengör bara nere vid blockets kanaler (ståltråd el liknande). :wink:
av creamore
Japp... och troligtvis så kommer hela insuget att vara fullt med olja... Det enda som hjälper är koncentrerad avfettning, högtryck och kaustiksoda! Räkna med att det tar några timmar att få det rent!
av ollie
Jag får se va bilmeken ger bilen antingen får ja gult kort o de e bara vevhusventilationen som satt igen sig eller så blir det rött med toppen som behöver lyftas.
Ja återkommer med åtgärd på motorn tackar för alla svar.
Användarvisningsbild
av Lilja
ollie skrev:Jag får se va bilmeken ger bilen antingen får ja gult kort o de e bara vevhusventilationen som satt igen sig eller så blir det rött med toppen som behöver lyftas.
Ja återkommer med åtgärd på motorn tackar för alla svar.
Nja kylaren får ju bytas om det nu är hål i den, vattenpumpen skadar nog inte heller att byta. Men det har du ju skrivit att du ska göra så. Du borde även byta termostaten när du ändå byter vattenpump, kan mycket väl vara det som spökar.

Sen rykandet i oljestickan är garanterat vevhusventen.
av creamore
ollie skrev:... eller så blir det rött med toppen som behöver lyftas.
Vitryker bilen nåt? Om inte så borde det ju vara rätt lungt med toppen... eller?
av ollie
Tack för alla svar :D

Nu har jag bytt motor och hon går som spjutet igen.
Orsaken till att jag tillslut fick byta va att genomförningen i torpedväggen till värmepaketet,en av anslutningarna där va sprucken.
Det va en liten spricka som gjorde att kylvattnet "försvann" att se att det va ett läckage där va nästintill omöjligt för det e ju ganska varmt runt detta område så det blir ju aldrig någe spill som man kan se.

Så om era bilar tar lite vatten men ingen vitrök syns o inget annat synbart läckage finns kan man ju kolla över detta område.
av ollie
ollie skrev:Tack för alla svar :D

Nu har jag bytt motor och hon går som spjutet igen.
Orsaken till att jag tillslut fick byta va att genomförningen i torpedväggen till värmepaketet,en av anslutningarna där va sprucken.
Det va en liten spricka som gjorde att kylvattnet "försvann" att se att det va ett läckage där va nästintill omöjligt för det e ju ganska varmt runt detta område så det blir ju aldrig någe spill som man kan se.

Så om era bilar tar lite vatten men ingen vitrök syns o inget annat synbart läckage finns kan man ju kolla över detta område.
ha en bra helg

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]