Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Derank skrev:Hårdvaran i bilarna kommer ju alltid att ligga långt efter. Likaså uppdateringar till apparna. Det kommer ju kostant nya uppdateringa. Och bilens blir i bästa fall uppdaterat vid service och efter några år görs förmodligen inga längre och då står du för iaf med föråldrade appar och hårdvara.
Apparna uppdateras via den trådlösa uppkopplingen till bilen så där har Volvo möjligheter att skicka ut nya versioner då och då. Även navigationen kommer att kunna uppdateras genom luften inom kort.
av troubleshooter
Håller med om att det vore det bästa, men det är inte dit biltillverkarna är på väg.....

Vi får väl se om 5 år vad en V90 är värd med allt grejs integrerat....., med ditt resonemanget
som inte på något behöver vara fel bör man få en för en spottstyver med tanke på att infotainment
systemet inte hänger med (Skrot), vad jag vet så säljs det fortfarande en del begagnade bilar med
radio + kassettbandsspelare installerade =P.

Skämt å sido, jag byggde bilstereoanläggning i varje ny bil fram till V70n 2008, då gav jag upp.
Det blev helt enkelt för komplicerat....Jag är lyckligt lottat och har haft möjlighet att byta till
ny bil inom 5år och aldrig behövt oroat mig för vad som händer sen......
Användarvisningsbild
av Derank
troubleshooter skrev:Men vad är alternativet, att skippa allt vad datorer heter för att de kommer att bli föråldrade? Backa tiden till
mitten på 90 talet när det enda som var datorstyrt var motorns styrsystemen, vi kommer att se ännu fler integrerade
system framöver......Håller med om att det inte är den trevligaste utvecklingen.

Det kommer att bli dyrare att ha en begagnad bil i framtiden, då kostnader för att laga de nya systemen är höga
Det är bara att gilla läget och jag ser inga jätteproblem för min egen del iaf, de få appar jag använder, Spotify och Tunein kör jag i mobilen och streamar via blåtand,
Användarvisningsbild
av Derank
Gorban skrev:
Derank skrev:Hårdvaran i bilarna kommer ju alltid att ligga långt efter. Likaså uppdateringar till apparna. Det kommer ju kostant nya uppdateringa. Och bilens blir i bästa fall uppdaterat vid service och efter några år görs förmodligen inga längre och då står du för iaf med föråldrade appar och hårdvara.
Apparna uppdateras via den trådlösa uppkopplingen till bilen så där har Volvo möjligheter att skicka ut nya versioner då och då. Även navigationen kommer att kunna uppdateras genom luften inom kort.
Absolut, möjligheterna finns frågan är bara hur ofta/sällan biltillverkarna kommer att göra det, jag bettar på sällan, men vi får se om 5-6år hur det ser ut.
av ogren
Jag är inte insatt men jag skulle tro att orsaken till att sensus är slö beror på korta utvecklingstider i kombination med oerfarna utvecklare. Det är vanligt att krav på kort leveranstid orsakar problem med stabilitet, kvalitet och prestanda. Efter att skrivit sensus en gång har utvecklarna fått erfarenhet och förhoppningsvis får de tid till att rensa bort fulhack och fixa problemen. Då kommer det gå snabbare med mjukvaruppdateringar. Men det är som sagt en gissning.
Användarvisningsbild
av Derank
troubleshooter skrev:Håller med om att det vore det bästa, men det är inte dit biltillverkarna är på väg.....

Vi får väl se om 5 år vad en V90 är värd med allt grejs integrerat....., med ditt resonemanget
som inte på något behöver vara fel bör man få en för en spottstyver med tanke på att infotainment
systemet inte hänger med (Skrot), vad jag vet så säljs det fortfarande en del begagnade bilar med
radio + kassettbandsspelare installerade =P.

Skämt å sido, jag byggde bilstereoanläggning i varje ny bil fram till V70n 2008, då gav jag upp.
Det blev helt enkelt för komplicerat....Jag är lyckligt lottat och har haft möjlighet att byta till
ny bil inom 5år och aldrig behövt oroat mig för vad som händer sen......

Jag tror inte många bryr sig om dagens infotainmentsystem om 5år, då är det garanterat utdaterat. Sedan så kommer det alltid eftermarknadslösningar, det är ju bara se på P2 bilarna, där har du ju gott om andra lösningar för blåtand och Gnom och allt vad det nu heter.

Och som redan nämts, har du blåtand i bilen kan du ju enkelt använda mobilen för överförign av ljud och i framtiden lär man kunna streama även bild över BT i bilen.
av troubleshooter
Inte för att vara den men vem vet om BT överhuvudtaget existerar om 5 år......Software är jag inte jätte
orolig för att den inte kommer att uppdateras, jag är dock orolig att varje software uppgradering kommer
kräva mer av hårdvaran......Kör ett program på datorn som uppdaterats av leverantören med nya funktioner
under 25 år, jag skulle dock inte försöka installera den senaste versionen på en 25 år gammal hårdvara :shock:
Användarvisningsbild
av Derank
Menar att i framtiden kommer du kunna streama även bilden, hur det sedan kommer gå till vet jag inte, blåtand har inte stöd för bild, jag hade lite för bråttom då jag skrev. Airplay ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev:. Sedan så kommer det alltid eftermarknadslösningar, det är ju bara se på P2 bilarna, där har du ju gott om andra lösningar för blåtand och Gnom och allt vad det nu heter.

Volvos MOST för audio i bilen kom 2008, idag 2017 finns fortfarande ingen vettig lösning (typ 10.000 kr) för att få ut lågnivå ur systemet trots att P2 t.o.m har slutat tillverkas så det går helt sjukt långsamt, och kommer faktiskt kanske aldrig ens att komma.
av Gorban
Derank skrev:Menar att i framtiden kommer du kunna streama även bilden, hur det sedan kommer gå till vet jag inte, blåtand har inte stöd för bild, jag hade lite för bråttom då jag skrev. Airplay ?
Apple CarPlay Wireless via wi-fi kommer snart.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]