Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.
Har en v70 -99 med en B5254S. När jag startar den så går den väldigt oroligt på tomgång tills den kommit upp i lite temperatur. Jag har provat göra rent det elektriska spjället och även LMM och det är samma problem. Jag får ut denna felkod P0505 Idle Air Control System när jag läser ut med en universal läsare. Finns det någon vänlig själ som kan ge mig nåt tips på vad problemet kan vara innan jag åker till volvo med detta. Kan ju nämna att ETS lampan är släckt när den är igång men det är motor elektroniklampan som lyser. Har ingen VVT som några pratat om kan ju säga direkt också.

Tacksam för tips på vad de kan vara!

//740wall
Hmmm.
Har du fördelare?
(Bara nyfiken på vilka olika blandningar som finns -99....)

Få exemplar med elektroniskt spjäll, också en elektrisk tomgångsstabilisator. (Kanske dom utan VVT?)
Nästan som med manuella spjället.
Ovanligt, så jag har aldrig sett den, så jag vet därför inte vart den sitter, eller exakt hur den ser ut.
Men det kan ju vara den som felar för dig....
Hittade vilken som är tomgångsventilen. Sitter på slangen mellan spjället och LMM. Går en slang från tomgångsventilen till insuget. Hur som helst plockade av den och gjorde rent den. Kan ju säga att de va fullt fullt med skit i den. Gjorde rent. Satte dit den igen. (Detta gjorde jag när bilen va varm för att tina upp den) Körde en sväng och gjorde några stop. Gick klockrent på tomgången men sen efter ett tag kom felkoden tillbaka så ska prova starta den när den är kall igen. Går den inte så ska jag plocka loss den igen o se om "spjället" i den går att röra på.
Problemet löst. Det va tomgångsventilen som hade låst sig fast men nu kan den iallafall röra på sig utan hinder. Fick smort upp den så att den går att använda just nu iallafall så ska jag köpa en extra sen ifall den skär fast igen.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]