Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helvete!
Dagen innan resan till fjällen, en vecka efter jag hämtat ut min XC90 -16 blir bilen stillastående vid en bensinmack. Går inte att lägga i P eller R. Växellåda service erfordras. Volvo aoN Call säger: kör inte en meter till, vi skickar bärgare. Vad händer!? Idéer?

Väntar på bärgaren nu. Återförsäljaren säger 2v till närmsta verkstadstid och svävar på orden om lånebil. Jag blir så trött...
Volvo Assistans har fri bil i 3 dagar.. Efter det går det över på försäkringen om man har en med rätt till hyrbil. (då ofta mot viss kostnad.. Tror jag har 25% av fullpris.).
Bärgarkillen gjorde norsk reset av batteriet, sedan funkade det igen, fast felmeddelandet fortsätter genereras med nya klockslag. Vad fasen kan detta handla om?

Verkstaden hos återförsäljaren har stängt för dagen.Bilen är hemma igen, men jag är fortfarande osäker. Börjar fjällresan med ett verkstadsbesök imorgon bitti, om bilen är OK åker vi vidare med den, annars får vi låna en V90.
Uppdaterar för ordningens skull. Man gjorde felsökning av växellådan men hittade inget fel, utöver att styrenheten (?) tappat kontakt med växellådan en gång. Relevant kontaktyta inspekterades och sprejades(?) med kontaktspray(typ) och jag fick tillbaka bilen med budskapet "Det är som Forest Gump säger - Shit happens."

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

.. damasken o packningarna är inte gjorda o[…]

Ja, men hade köpt 4x5L av någon av dess[…]