Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Absolut. Uppskattas starkt. :wink:
Vojje skrev:självinkriminering strider mot Europakonvektionen för mänskliga rättigheter...
"smitning" är därmed ingen brott och resultatlöst att polisanmäla...
Skadegörelse är däremot ett brott men blir det intressant nog först om man "smiter". Sannolikt blir en polisanmälan i detta fall ändå resultatlös men av annat skäl än det du anger. Sedan krävs ju också en sådan anmälan för att man skall få ersättning från försäkringsbolaget så helt meningslös behöver den ändå inte vara.

En Europakonvention för mänskliga rättigheter har vi ju redan men en Europakonvektion för samma ändåmål är något jag understundom saknar. ;-)
joel80 skrev:Du borde polisanmäla smitningen... Bra att få in i statistiken även om dom säkert inte gör nått åt det (om det inte är videobevakad parkering.).

Har du vittne på att det inte var någon skada på bilen innan du parkerade kan du få ersättning för stor del av självrisken hos TFF (tragikförsäkringsföreningen).
Man måste ha motpartens reg nummer. Råkade själv ut för det för ett år sen då sambon blev undanprejad och var tvungen att väja ut i ett vägräcke så hela sidan blev skadad. Fick ingen hjälp utan fick använda min försäkring och 3000 i självrisk. Fick tips om tff och skickade in "ansökan" men fick tillbaka som svar att jag måste ha motpartens reg nummer

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Då har du nog råkat ut för en mindre kunnig handläggare hos TFF. Det framgår rätt klart av deras villkor för parkeringsskada att man kan få ersättning även om det påkörande fordonet är okänt, vilket det ju knappast är om man känner till dess registreringsnummer. Se här:

http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett ... -parkerat/

Dessutom: Om man känner till registreringsnummer finns det ju andra vägar att gå än via TFF. Då finns det ju förutsättningar för att polisen framgångsrikt skall kunna utreda saken så att man sedan kan få ersättning av den ansvarige föraren eller dennes försäkringsbolag.
Har använt TFF då ett garage i en samfällighet so jag var med i styrelsen hos hade fått sig en törn av nått större fordon. Fotade skadorna samt resterna av några bakljusglas som låg på backen. Räckte som bevis den gången..

Kompis som blev påkörd på en parkering gick det sämre för. Han hade inget vittne på plats som kunde garantera att bilen var oskadad innan det hände så han fick inget.. :/

Men regnr behöver man inte ha.

Smitning är för övrigt olagligt enligt svensk lag.. En tingsrätt har tolkat lagen märkligt, vilket troligen kommer överklagas.
Med samma princip som tingsrätten hänvisar till skulle man då t.ex son företagare kunna slänga sin bokföring för att bokföringsbrott inte ska kunna upptäckas.
Nej smitning är som sagt olagligt och bör anmälas.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]