Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Hvilket turbo tryk har I på jeres bil ?

Min er en C70 2,4T 2000 LPT med BSR trin III med 3" racekatalysator, race intercooler, åben sportsfilter og Porsche TCV og ca 280 HK.

Har justeret wastegate med tryk på 0,125 BAR og drejet en hel omgang tilbage ekstra.

Har idag monteret turbotrykur og det viser 0,5-0,6 BAR. Burde der ikke være højere tryk ?
av SubMarine
Min LPT laddar 0.4 orginal och mellan 0.7-0.8 med egengjord steg1 mappning. 16T, 3" racekatt, japan grenrör. Wastegate-klockan tryckt till 0.125 bar och sedan justerad. Jag märkte när jag mappade att laddtrycket påverkades väldigt mycket av kalibreringen för dutycycle till TCV.

Vad är det för Porsche TCV du installerat? Är mjukvaran kalibrerad för den ventilen?

Edit: Sen kan ju din intercooler göra så att tryckfallet blir mycket mindre för dig och då behövs mindre laddtryck för att nå begärd luftmängd.
av jantt
Det er denne : http://www.ardideas.com/Turbo-Control-V ... _2180.html
nej ingen kalibrering for TCV.

Ok så vi har næsten samme ladetryk. Kan se at du har større turbo 16T. Jeg har original 13G.
Tør ikke sætte større turbo på da jeg så ville komme over 300 HK og det anbefaler man ikke på B5244T.
Har dog tænkt at sætte en 13T på som skulle spole hurtigere.

Ok så den større intercooler gør at jeg ikke behøver højere ladetryk for samme effekt ?

Tak for svar og godt nytår
Användarvisningsbild
av Nexus
Min laddar ca 0.8
3" främre med race katt 2,5" efter katt. 40 mm alu intercooler, överliggande tryckrör kitt ,k&n insattsfilter, tmchiptuning mjukvara för racekatt, (steg3). Allt annat är original.
av jantt
Hej Nexus

Ser ud til at vi har samme opsæt.
Du har ikke justeret wastegate ?
Hvilken turbo er på din bil ?
Bilagor
C70-8.JPG
C70-8.JPG (248.84 KiB) Visad 321 gånger
av jantt
Har læst lidt om 13G og 13T turbo.
Mener at jeg har en 13G.
Efter hvad jeg forstår giver en 13T ikke flere HK, men spinder hurtigere ?
Så det vil være en fordel at finde en brugt 13T istedet for min 13G ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att byta till ett T istället för ett G lär inte ge någon märkbar skillnad. Det är förvisso en liten skillnad i utformningen av kompressorvingarna, men jag skulle inte kasta ut pengar i hopp om att få ut nåt bättre resultat av det. Byt grenrör och wastegateklocka istället. Där finns det vinster att hämta över hela registret.
av jantt
Ok tak.

Hvor køber man det ?

Har spurgt både danske og svenske firmaer, men ingen af dem har løs wastegate. Kun hele turboer.
Har dog set vivaperformace i usa har til $ 199, men så kommer dansk afgift og fragt så det bliver ca 2.500 ddk
av SubMarine
Har du kollat att du verkligen har 13G? På min bil från -99 satt en 13T som original. Jag skulle vara försiktig med att hänga dit en tryckklocka från en 19T. Risken finns att regleringen av laddtrycket blir suboptimal utan justeringar i mjukvarukalibreringen.

Edit: Kanske ska nämna att jag kör med tryckklockan från 13T turbon på min 16T.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]