Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Lövet skrev:Det var väl länge sedan det var så enkelt att det var sämre betalt att vara knegare än akademiker? Numera tjänar ju elektriker, rörisar, byggare och dylikt upp mot 40k i storstäderna utan större problem. Finns rejält många akademikeryrken med sämre pröjs än så. Typ de flesta...

Knegar man för staten så är man oftast en bra bit under 40k i månaden dock.
av Bertil4
KrilleW skrev:
Bertil4 skrev:
KrilleW skrev:Jag har beställt en XC60 som jag hämtar ut om ett par veckor. Är "vanlig knegare" och dessutom statligt anställd (ingen höjdarlön med andra ord)
Trevligt! Vilken motor?
Det står exakt vad jag beställt i min signatur :)
Jag föredrar bensinmotorer egentligen, men det fick bli en diesel därför att jag vill ha awd. T6 vore det ultimata men den bilen blir 90,000kr dyrare med min spec. än D4, vilket jag inte känner är förvarsbart. Såg i en annan tråd du skapat att du väljer mellan D5 och T5. Mitt råd är att du väljer D4 om du ska köra på diesel. Det skiljer nästan 60,000kr mellan D4 och D5, och om du väljer Polestartrim till D4 för 9200kr så blir den en D5 och du har sparat närmare 50,000kr.

Det finns mycket aspekter som avgör om man ska välja T5 eller D4, men det viktigaste är ju vad du själv känner är rätt för dig. Vill man ta ett steg längre så kan man ju spekulera i andrahandsvärden och andra parametrar också. För mig är fyrhjulsdrift är ett krav även om jag bara har nytta av det några gånger om året. Min högst personliga åsikt är att köpa en SUV med framhjulsdrift är som att köpa en Ford Mustang med en tvåliters turbomotor.
Alltså jag har nog tagit mitt beslut nu och det blir T5. Dels för accelerationen och dels för att jag gillar bensinmotorer mer när det kommer till personbilar. 245 hk tycker jag är lagom när det kommer till SUV. Jag ser inte XC60 som terrängbil och därför väljer jag T5 som jag kan glida runt skönt i, i stan, landsvägar och motorvägar med mera.
av agh39
Lite kuriosa dock.
då jag själv är snickare så kom jag ihåg att en av snickarna på ett bygge för länge sen sa att.
- 1967 då vi fick skott köpte jag mig en ny Volvo Amazon, den kostade 16.000:- vilket var precis det jag fick i skott.
Jag tror att de fick skott en gång per år eller efter byggets slut men i alla fall. :)

Det var bättre förr/ ju förr desto bättre
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Tror jag känner 1 "knegare" på 6 pers som kör ny XC60. Resten är tjänstebilar och nån företagsägare.
Modellen kvalificerar väl sig inte direkt på den "billiga" skalan av ägarkostnader. Men hur kul är det om man är bilintresserad :)
Problemet är väl att det är lite synd om folk som köper bilar (och allt annat i dagens trend) de gillar och INTE har råd med snarare... :???:

Bertil4 : har du provkört de olika motorerna?
av Göte
Knegare eller inte, varken jag eller frugan tjänar över medel för våra jobb. Men vi är båda mer eller mindre besatta av att hålla alla fasta kostnader låga, och därför köper vi inte argument som att varför bry er om skatt när bilen kostar 500k. Just våra låga utgifter gör det möjligt för oss att köpa vad vi vill kontant när vi vill.

Var nära personlig konkurs för 15år sedan, lyckades vända på steken tänka om och betala allt skit o börja på nytt. Numera har man respekt för pengar och inte minst skulder.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]