Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smokey77
Har en XC70 -00 med B5254T som jag upplever är seg på turbon.
Plockat isär, bytt turbo mm. Samma hela tiden.
Den kommer igång rätt sent på varvtalet, går det att lura upp trycket något och få den att börja jobba på lite lägre varvtal?
Vad säger ECU:n om det?
Helt nybes och väldigt låga värden på allt. Den beter sig som att den är snålställd.
av Smokey77
Kunde ge mig f..n på det. :(
Mjukvaruprogram växer ju inte på träd direkt.
Letat, men hittar ingen mjukvara att använda. Får nog ringa BSR el nåt gissar jag.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Koppla in en laddtrycks mätare i bilen om du inte har det redan :-)-) På min bil har jag fullt laddtryck redan vid 1800 rpm (B5254T)
av Smokey77
Håller precis på med just det, min kommer vid 3-3500rpm vilket jag tycker är lite sent.
av TobbeViktor
Låter som om det kommer lite segt ja. Finns det några felkoder lagrade, kanske kan vara värt en koll.
En sak som skulle kunna spöka är turbotrycksgivaren. Turbotrycksgivaren på min lade av för ett par år sen, men då fick jag felkod på den, bilen var allmänt svårstartad, men laddtrycket kom och gick som det ville och skenade iväg något djävulskt emellanåt. Minns då hur jag försökte smyga iväg vid rödljusen, men bilen ville ha mer ladd och nästan spann iväg istället, för att några sekunder senare klippa laddet helt. Var lattjo att köra, men säkert inget bra.
Var byte till ny som gällde då.
av Smokey77
Inga felkoder nu längre. Hade en hel del när jag köpte bilen. Men efter att jag lödde om ABS styrenheten och bytt Lmm så nollade jag den och inga felkoder sen dess.
2 Originalturbon testade då jag har en reservbil med.
Samma resultat, kanske skulle prova byta givaren. Men vete tusan om det kan vara den. :(
av TobbeViktor
Du har ju även en magnetventil som ska hålla trycket för wastegaten. De kan ju bli trötta de också. Sitter ju på sidan av luftburken.

Dum fråga kanske, men jag antar att luftfiltret är rent och fint?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är magnetventilen rätt kopplad? Jag klantade mig och satte slangarna fel på den och innan jag fattade det (hade ingen laddtrycksmätare i bilen då) så kunde jag inte förstå vad som hände. Iaf jag hade ett max laddtryck på 0,2-0,3 bar och det kom väldigt sent, sen kunde jag även få laddspikar, min spikade upp mot 1,1 bar innan gasspjället gick in och klippte laddet. Efter att jag satte slangarna rätt så fick jag ett laddtryck mellan 0,4-0,5 bar dvs där det ska ligga för en LTT :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]