NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hebbe
ja har en 1,6D och är supernöjd med den, har haft den sen i februari, tycker motorn drar bra vid omkörningar och den drar lite diesel, körde den på 0,48 under en 160 mila tripp tur å retur till norrland. annars så ligger den på 0,6 till å från jobbet och då är det en hel del kökörning och motorväg. bilen har nu gått 1100 mil.

mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av Falking
Tjena har en 2.0D sjlv, tycker det är en kanon bil och den är fruktansvärt rolig att köra. Självklart så får du lite bättre bensinprestanda i 1.6D men vill du ha en roligare bil som både är snål samt stark så är det 2.0D.

Finns alltid för & nackdelar:

Fördel: Är att om du chippar bilen och byter filter så låter den sportigare samt går rejält mycket bättre, har läst att du får upp till 20% bättre prestanda.

Nackdel: Jaaaah den dricker lite mera så klart om man är tung i foten, samt att man sliter ut framdäcken ganska mycket snabbare :).

Kan besöka min blogg på en hemsida och se min kärra ( http://www.minhembio.com/FalkinG/96825/ )

Mvh / Falking
Användarvisningsbild
av SpTnC
Tjenare...

Jag kör en 2.0D och kan säga att jag är hur nöjd som helst. Hämtade ut den för 9 veckor sedan och den har rullat 920 mil någonting.

Den är hur skön som helst när vridmomentet kommer och man kan köra lite busigt och även hålla nere kostnaderna. Så som du kör den dem första milen, så kommer den även att anpassa sig för att köras.

Jag pendlar ca 16 mil om dagen mestadels motorväg och ligger i 140km/h nästan hela tiden... Plus lite snabba accelerationer osv ibland, går ju inte hålla igen alltid när man känner vridmomentet komma. Och vi ligger på runt 6.4l/m. Och då har vi inte nollstält den på länge, så jag kan tippa på runt 6.2l/m... Och det med Rolig körning!

Så ja, ta en 2.0D! Och skatten på den ligger inte på 4000 utan 3800 plus att du får 6000kr av staten i skattereducering pga av dieselfiltret i den. :D
Senast redigerad av 1 SpTnC, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
Har 6 mil motorväg t.o.r till jobbet och snittar 6.3l/mil. Bättre blir det inte, när man fortfarande har kraft att köra om.

Köp 2.0D!
av Doby
En 2.0D beställd. Tyvärr ökar ju koldioxidutsläppet med den 6 växlade lådan till 153 gram så skatten är lite högre än med den 5 växlade som släppte ut 148.

Tack alla för era synpunkter.
av SAAB_91
Doby skrev:En 2.0D beställd. Tyvärr ökar ju koldioxidutsläppet med den 6 växlade lådan till 153 gram så skatten är lite högre än med den 5 växlade som släppte ut 148.

Det känns alltid skönt när man bestämt sig. Man slipper beslutsångesten.
Själv skall jag få min 2.0D i morgon så nu är det bara att hoppas på att jag blir nöjd :)
Användarvisningsbild
av poseidon
Doby skrev:En 2.0D beställd. Tyvärr ökar ju koldioxidutsläppet med den 6 växlade lådan till 153 gram så skatten är lite högre än med den 5 växlade som släppte ut 148.

Kul,

det ända misstaget jag gjorde när jag beställde bil var att jag inte tog armstöd med mugghållare till baksätet. Tänkte vad skall jag med mugghållare där bak, jag åker ju fram. MEN då fick man inte ens ett armstöd? I en bil konstruerad på 2000-talet.....
Sen dumsnålade jag ju in på sportratt och takspoiler vilket jag oxå ångrar lite men annars är jag grymt nöjd med bilen.
av hygren
Jag har haft min 1,6D nu i 2 månader och är väldigt nöjd.
Upplever inte den som slö. Jag använder den nästan
enbart till pendling motorväg och den drar för mig omkring
0,5 l/mil inkl. lite stadskörning. Det enda jag saknar i bilen
är en bra stereo, har snikvarianten (köpte begagnad och
kunde inte påverka) och den är verkligen kass. När jag
känner för det så blir det en KCR-box. Den ska då leverera
130hk och 280Nm och förbrukningen sänkas med 5-10%...
Användarvisningsbild
av NickeB
Falking skrev:.... Självklart så får du lite bättre bensinprestanda i 1.6D men vill du ha en roligare bil som både är snål samt stark så är det 2.0D.
"Bränsleprestanda" eller "dieselprestanda" menar du väl? :wink:

(eller kanske rättare sagt "bränsleekonomi")

Och jag ska kolla växellådsoljan, ha[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]

Broms höger fixas aldrig

Klurigt nu när både Thansen och Biltema[…]