NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Jaha då förstår jag, hur vet man vimken man har, kan volvo svara på de genom reg nr? var hittar man rem till generatorn. Lika bra att byta remen också
av timebandit
Man får helt enkelt kika på den gamla, etiketten syns faktiskt. Tog en bild på min, smidigt att kunna zooma i bilden.
Har för mig man kan utläsa vilken man har med VIDA/DICE också faktiskt.

Om remmen är gammal hade jag bytt den. Min rem är inte gammal så kommer nog återanvända den. Remmen är det ju inget fel på vad jag sett och hört, bara generatorn som tjuter :)
av htchd2
Nån som vet vad remet heter? Artikelnr eller nån länk. Googlar generatorrem men hittar inte mkt, hottar drivrem, samma?
av htchd2
Hur många remar ska man byta o vad heter remmarna? Är det nått annat förutol generator o rem man behöver byta? Spännare ??
av htchd2
Ingen?? Räker det med att byta generator eller är det spännare osv som behöver bytas
av timebandit
Bäst är väl att fråga på Bilia så får du svaret du söker på.
Tänkte försöka ge mig på bytet själv idag.
Största frågan är väl snarare hur lång man kommer utan generatorn... Behöver ju ta sig till verkstaden å få mjukvaran uppdaterad med, suck.

Spännare å rem skall inte behövas bytas men det ser du på remmen om den behöver bytas.
Jag byter iaf bara generatorn.
av htchd2
Mjukvaran behöver inte uppdateras om man köpt generator med samma styrka? Trodde spännare/rem hade nån intervall
av timebandit
htchd2 skrev:Mjukvaran behöver inte uppdateras om man köpt generator med samma styrka? Trodde spännare/rem hade nån intervall
Spännare osv har inget intervall utan bytes efter visuell kontroll. Remmen däremot byts på intervall.

Min generator är aldrig bytt och har 120A idag. Givet val att uppgradera till 150A då inte ens Volvo själva sätter i 120A idag.
Men lyckades aldrig släppa på spännaren tyvärr. Kanske inte så smidigt i mitt lilla garage här.
Lämnar iväg jobbet så slipper jag fundera mer på det. Sparade iaf in goa pengar på att köpa generatorn själv från Tyskland.
Lite synd för resten hade ju vart enkelt men just den där jäkla remspännaren...

Så lycka till önskar jag dig, hoppas du har bättre flyt än vad jag har/hade.

Tips, en längre blocknyckel så underlättar det nog ganska mycket tror jag. Tyvärr hittar jag inga sådana i närheten av mig :(
av htchd2
Så det är inte så svårt att byta själv? Jag ringde runt och de flesta ville ha 1000kr att byta generatorn, jag har 150a i min bil, sparade oxå öite pengar då jag beställde en ny denso generator från ebay för ca 1350kr
av timebandit
htchd2 skrev:Så det är inte så svårt att byta själv? Jag ringde runt och de flesta ville ha 1000kr att byta generatorn, jag har 150a i min bil, sparade oxå öite pengar då jag beställde en ny denso generator från ebay för ca 1350kr
Har inte lyckats byta så jag skall inte säga för mycket. Men lyckas man bara släppa på remspännaren så sitter allt ganska enkelt till enligt mig. Pillat med värre saker. Inte optimalt att ligga under bilen i mitt flerbilsgarage så enklast vore att nå spännaren uppifrån som Volvo/Bilia gör men då behöver man en längre än normalt blocknyckel. Inte många som säljer sådana till bra pris. Skall kolla imorgon efter en sådan i Göteborg(SWEDOL) när jag har vägarna förbi.
Att lossa bränslefiltret och generatorn borde vara en barnlek nästan. Om inget kärvar rejält då.
1000:- var inte så farligt men sedan tillkommer det ju mjukvaran å den kostar säkert runt samma pris så hade vart skönt att kunna spara in dom där pengarna för bytet...

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]