Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
Även jag tycker att du ska vänta in den nya xc60n,

Har haft bilen snart i tre månader och kört ca 500mil, (d4 awd)bilen i sig är helt ok, men måste ändå säga att den känns trång, jag har två ungar en på 5år och en på 4månader, vi har en bugaboo Buffalo, och när vagnen ska med så blir det inte mycket plats över till något annat, visst kan dela på vagnen men då måste jag hjälpa och trycka på på luckan vid stängningen för att "liggdelen" går emot.

Så en bur tror jag att du kommer få svårt med, om det nu inte är en extremt kompakt barnvagn du/ni köper, men det tvivlar jag på eftersom du kommer behöva en liggdel i början,

Mitt tips är köp en xc70, vänta på nya xc60 med risk att bagaget kanske blir ännu mindre, eller en Joker, köp en Fiat Freemont, har ägt bägge modellerna, en v6a bensin och sen en 2.0 diesel, kanon bra och prisvärda stora bilar.

Nu med facit i handen så ångrar jag stort att jag bytte in min 3.6 liter 280hk freemont, till dieseln, lång historia kort, skulle ha tittat igenom bilen noggrannare,

Och om du nu väljer xc60n så satsa på galler som skiljer av baksäten och bagaget.

Sen en snabbis ang drivlinan, awd modellerna är snåla ute på landsvägen och motorvägar, men inne i stan så blir dem snabbt törstiga. Du borde klara dig med en Fwd D4,

Ang modell val så hade jag satsat på en d4a, skulle du bli trött eller känner att den inte räcker till så är det bara att polestar trimma den.
av Svanton
troubleshooter skrev:Att tänka på om du väljer D5 AWD då jag har en själv, min väger in på 2505 kg, vilket innebär att du kommer att åka olagligt med ett 1000kg släp om du inte har utökat B eller BE kort, väldigt enerverande när totalvikten på ekipaget blir 3505 kg......Slutade met ett BE körkort för min del....
Tack för "varningen". Men jag har BECE på körkortet så det är lugnt. :D
av acocco1
Nya XC60 som kommer är inte mycket större än nuvarande där bak. Dock är den såklart värd att vänta på om man vill ha en modernare komplett bil enligt mig.

Är last prio 1 så kan inget slå V/XC70 så är det bara. Men man får så mycket mer med de nya bilarna så det väger upp. Nya XC60 är otroligt snygg och ligger i lagom storlek.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av MartinS
AdrianH skrev: Sen en snabbis ang drivlinan, awd modellerna är snåla ute på landsvägen och motorvägar, men inne i stan så blir dem snabbt törstiga. Du borde klara dig med en Fwd D4,
Det är nog inte AWD'n som är törrstig vid stadskörning, det är automatlådan. Med manuell låda är inte AWD nämnvärt törstigare än FWD, att dra runt ett par extra drivaxlar är inte hela världen, även om det naturligtvis ökar förbrukningen något.
av MB77
Lite konstigt att flera rekommenderar att vänta på nya XC60, det är väldigt få som ens har sätt den, än mindre vet hur stor den är. Hur kan man då rekommendera den?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är också supersugen på nya XC60, fast jag inte ens sett den. Jag har kört XC60 i snart sex år, och älskar biltypen, men modellen börjar kännas bra gammal. Nog för att min är av en äldre årsmodell, men så mycket tycker jag inte har ändrats till de senare årsmodellerna så att det är värt ett par tre hundra tusen att byta upp sig.
av AdrianH
MartinS,, självklart är det lådan som ställer till det, skulle vara kul att testa en Manuel Awd

MB77, nu ska jag inte säga något om mig, men dem flesta i min krets har testkört den nya xc60, alla är väldigt positivt ställda till den nya modellen,
Användarvisningsbild
av Derank
Manuell AWD går tystare och drar mindre, kollegan snittar runt 0,85 och har en snittfart på 3000mil på ca 85kmph, så då förstår du att han ligger och kör motor/landsväg mest hela tiden.

Jag ligger själv på ca 1,2 med AWD och Auto men det är ideligen småköringar och 8-10stopp dagligen.
av MB77
AdrianH skrev:MartinS,, självklart är det lådan som ställer till det, skulle vara kul att testa en Manuel Awd

MB77, nu ska jag inte säga något om mig, men dem flesta i min krets har testkört den nya xc60, alla är väldigt positivt ställda till den nya modellen,
Du jobbar då på Volvo med andra ord. Men faktum kvarstår, bilen finns ju inte för allmänhet ännu och då blir det ju lite märkligt att rekommendera den.

Jag tror med att det kommer det är en fin bil, men så länge man inte har någon info (förutom några inlägg på ett forum från anonyma) så är det bara att vänta.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]