Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raven76
Jag läste precis Aftonbladets vinterbilstest. Där ställs V90 FWD mot Passat 4Motion.
Dom testar att starta bilarna i -28 grader, kör 70 km/h och väntar på att kupén ska bli varm. Passaten tar 28 minuter på sig. Volvon 12 minuter! Dom kallar det "världsrekord" i artikeln.
Sedan är det både ris och ros för Volvo. Bl.a. fel typ av däck och dom kommer inte överens med centerpanelen utan vill ha mer knappar istället.
Även Passaten får både ris och ros. Lyset på Passaten är undermåligt medan Volvon har utmärkt ljus. Däremot tycker dom bättre om förarergonomin i Passaten.
Ska man räkna plus så blir det oavgjort.
av MathiasSV70
Är nyfiken på vad som stod mer i Aftonbladets test ang Volvons vinteregenskaper på vägen. Fanns det något som stack ut där och som är värt att nämna Raven?

Undrar också varför dom inte jämförde AWD mot AWD?
av raven76
Det var en D4. Värmaren var påslagen på båda bilarna under färd. Däremot ingen förvärme, utan kallstart på båda bilarna.

I summeringen skriver dom: "Mycket stark femma för värme och lyse. Konkurrenterna ligger långt efter. Och lika stark femma för köregenskaperna på vinterväg."

Det som drar ner betyget på vinterväglaget är att dom skickade med för breda däck. Anledningen är faktiskt ganska fånig. Det är för att bilen ska se bra ut också. ??:-/ Det var främst i snömodd det var ett problem. Annars gick den som på räls. Eller som dom säger:
"Ja, riktigt bra för en framhjulsdriven bil. Kanske det bästa vi kört. Med smalare däck hade vi dessutom sluppit knapra Novalucol på E4."
av AndS
raven76 skrev:Det var en D4. Värmaren var påslagen på båda bilarna under färd. Däremot ingen förvärme, utan kallstart på båda bilarna.

I summeringen skriver dom: "Mycket stark femma för värme och lyse. Konkurrenterna ligger långt efter. Och lika stark femma för köregenskaperna på vinterväg."

Det som drar ner betyget på vinterväglaget är att dom skickade med för breda däck. Anledningen är faktiskt ganska fånig. Det är för att bilen ska se bra ut också. ??:-/ Det var främst i snömodd det var ett problem. Annars gick den som på räls. Eller som dom säger:
"Ja, riktigt bra för en framhjulsdriven bil. Kanske det bästa vi kört. Med smalare däck hade vi dessutom sluppit knapra Novalucol på E4."
Vilken hjulstorlek, inkl. bredd, som de provkörde?
av raven76
AndS skrev:
raven76 skrev:Det var en D4. Värmaren var påslagen på båda bilarna under färd. Däremot ingen förvärme, utan kallstart på båda bilarna.

Vilken hjulstorlek, inkl. bredd, som de provkörde?
245/45 18 på volvon och 215/55 17 på Passaten. Dom bad om 225/55 17 på Volvon, men fick alltså inte det.
av raven76
XC90_Executive skrev:Fast sån extremt stor skillnad kan det inte vara på dimensionerna. Jag har 21" vinterhjul och då borde min vara helt okörbar?
Det beror ju på bredden på däcken, inte något annat. Det dom klagar på är då dom kör i snömodd. Då dom kör på vanlig vinterväg går det hur bra som helst.
av AndS
XC90_Executive skrev:Fast sån extremt stor skillnad kan det inte vara på dimensionerna. Jag har 21" vinterhjul och då borde min vara helt okörbar?
Beror ju också på bilmodell, tyngd, AWD som inte V90 hade, etc, så jämför du med XC90 och AWD kan det bli något helt annat.
av raven76
Passaten hade AWD. Den gick tydligen väldigt bra i modden. Jag kan bara jämföra min nuvarande XC70 med min gamla V70 FWD. Vilken skillnad då det gäller att köra i snömodd! Nuvarande med AWD går ju hur bra som helst fast den har bredare däck.
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]