Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svanton
Hur är egentligen en Volvo XC60 som familjebil?

Nu är det ju så att min sambo är gravid, ungen kommer till sommaren. Vi bor i lägenhet inne i centrum och har även en sommarstuga ute i obygden. Däremot är det ingen direkt terrängväg vi åker på utan det är asfalt och sedan fint sladdad grusväg den sista biten, runt 1 km grusväg alltså. Har även en släpvagn med totalvikt på 1000 kg som ibland måste dras. Min familj är min gravida sambo samt våran hund, en chihuahua. Våran hund är ju inte stor direkt. :wink:
Så det är ingen stor hundbur vi måste ha i bagaget. Men däremot är det ju snart en barnvagn vi måste få in i bilen.

Jag/Vi kör just nu runt i en Volvo V70 från 2010. Men jag är grymt sugen på att köpa ny bil. Jag tycker att XC60 är grymt snygg och jag har även provkört den. Jag gillar den. Jag funderar på D4 AWD eller D5 AWD? Är det värt att betala lite mer för en D5? Jag har ju även funderat lite löst på T5 med 245 hk. Dock så går det ju inte att få den med AWD.

1. Hur bra är den som familjebil?
2. D4 AWD eller D5 AWD eller T5?
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har haft både V70 -12 och nu har jag en XC60, och det är väl ingen större skillnad som familjebil skulle jag säga, lite mindre bagage i XCn och stötigare, nu har våran grabb växt ur bilbarnstolen men en sådan får ju ochså plats såklart.

Och en chiuava kan man ju stoppa i hanskfacket nästan :-)

Jag tog en D4 awd för jag visste att jag skulle chippa den direkt iaf, annars är D4an rätt slö orginal tycker jag.
Jag fastnade ochså för XC60in och den är betydligt trevligare att ratta runt än V70in tycker jag, fast den bara är 10cm kortare käns den mycket smidigare att ratta runt i tex stan.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
1. V70 är bäst, men bytet till en XC60 är nog inte så hårt :)
2. Viktigt att du provkör o tar det DU gillar. Ex vanlig D4 FWD med 8-steg automat uppskattas av de flesta, dels för att den är modernare än gamla tröskan D4 AWD.

vad har du för motor idag och är det nybil du ska ha?
av FisherPrice
Samma här. Jag hade V70 tidigare men bytte till xc60 d3 awd.

Lite mindre i bagaget men har man en smidig barnvagn är det inga konstigheter.. dock tror jag inte både vagn om hundbur får plats. Vi är 2 vuxna och två barn (12 år resp. 2,5 år gamla) och vi njuter av vägen i vår xc60!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av svedan
Enkelt. Ta med barnvagnen till handlaren. Skillnaden i bagageutrymme är stort tycker jag. Och även om du fällt ett säte. 10 cm är mycket med barn och hund. XC 60 är ju som att gå från V70 till V60. Märkt själv när jag förra året gick från xc70 till xc60. Tycker om bilen, men det funkar nu när barnen flyttat ut. Sedan är det D4 och vänta 10 månader på Polestar för < 10 tusen så har du en D5.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av MartinS
Att jämföra XC60 med V60 fallerar tycker jag. XC60's bagage upplevs mycket större än V60'ns.

Man måste inte ha oceaner av plats bara för att man har barn...

Bild
av svedan
Ok håller med att xc 60 är något större än V60, men vad jag menar är att gå från v70 till xc60 är att gå till en mindre bil avseende last. Xc 60 uppfattas som större (högre!) men är märkbart mindre jämfört med min förra 70-modell.
av troubleshooter
Att tänka på om du väljer D5 AWD då jag har en själv, min väger in på 2505 kg, vilket innebär att du kommer att åka olagligt med ett 1000kg släp om du inte har utökat B eller BE kort, väldigt enerverande när totalvikten på ekipaget blir 3505 kg......Slutade met ett BE körkort för min del....
Användarvisningsbild
av Henrikx2
XC60 är snyggare, XC70/V70 är en bättre familjebil.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]