Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
LottaGroning skrev:Här är den tråkiga fortsättningen på förbrukningsproblemet. Efter att bilen dragit en halv liter olja på 12 mils E18 körning med farthållaren inkopplad i laglig fart kontaktade jag återigen försäljaren som gav mig beskedet att motorn höll sig inom Volvos toleranser och var felfri.
Skulle en halv liter olja på 12 mils körning vara inom Volvos toleranser så är de minst sagt toleranta, det låter helt absurt. Menar de att man ska köra på spillolja kanske? :wink:
andersuw skrev:Helt oansvarigt beteende från handlarens sida. Sån't här kan man kanske vänta sig att mindre nogräknade begbilhandlare. Men här gäller det ju en auktoriserad Volvoåterförsäljare. :shock: :roll: Bra att du skriver om saken här så att det blir allmänt känt hur illa Bilia i vissa fall kan bete sig. Vilken Bilia handlade det närmare bestämt om? Kan vara bra för oss andra att känna till exakt vilken handlare man bör akta sig för.
För att inte hamna i något juridiskt trassel nämner jag inte orten, men om du startar i Köping och stannar i Enköping så har du passerat orten med ca130 000 innevånare halvvägs.Jag har hållit på med bilar sedan 1976 och aldrig råkat ut för något liknande fall där oljeförbrukningen fluktuerar från resa till resa. Det sjukaste fel jag råkat ut för.
Har bla. en 96:ans 850 som gått över 40 000 mil utan mätbar oljeförbrukning.
Användarvisningsbild
av frasse4
Även om bilen ligger inom toleransen (som kan vara så högt som 1 l/1000 km) kan man ju klart ifrågasätta om bilen klarar av avgaskraven. Skulle kanske gå att göra mätningar hos en oberoende verkstad...
av rid54
Flera bilfabrikanter brukar väl ange att en liter motorolja per hundra mil är "OK". Många bilägare upplever inte den situationen, eftersom moderna motorer inte är så dåliga ens när de ar slutkörda. Hela din historia är helt utanför skalan, oavsett tillverkare; det är bara att glömma att det skulle vara "inom toleranserna" eller liknande. Att en märkesverkstad jobbar på det sätt som beskrivs är ju bara häpnadsväckande. Din motor har haft ett rejält problem från start och att de inte har tagit ansvar är skrämmande. Jag hade en Volvo TP21 ("Terrängsugga") med en motor av typen Volvo ED (en sidventilsexa på runt tre liter). Den drog olja i den takt du beskriver, men det fanns då skäl tll detta (fastbeckade kolvringar etc). En modern motor ska inte vara i närheten av sådana förbrukningssiffror.
Det märkliga var ju att oljeförbrukningen varierade under perioden jag ägde bilen, ibland normal och sedan sjukligt hög
Den extra garantiförsäkringen som gick att köpa till för 2000 kr gällde inte heller. De svor sig fria med att "bilen gick ju att köra med".
Lider verkligen med den ägaren som har bilen idag. Nu helt utan garantier.
av mbc
Sorry för off topic, men kan man se nånstans vilket år inlägget är skrivet?
Som i detta fallet ser jag bara första inlägget 10 december, och det kan ju ha varit för några veckor sedan.
Men när man läser inläggen så förstår man att du sålt bilen för mer än ett år sen.
Nån som vet?
av andersuw
Ja du kan se årtalet. Det finns angivet bredvid datum så snart inlägget inte är skrivet "idag" eller "igår". Tittar man på första inlägget i tråden kan man alltså se att det är skrivet 10 december 2014. Om du inte kan se årtalet måste det vara något vaj på kommunikationen mellan forumet och din webläsare.
av andersuw
Hmm. Jag ser årtalet alldeles oberoende av om jag är inloggad eller inte. Så borde det ju rimligen också funka.
av Rådlös
Det är tydligen en inställningsfråga? Eller webbläsarfunktion, eller något annat? Och jag håller med om att det borde funka hela tiden, som andersuw ser det. Men för dagen kan det vara "lågprioriterat" för mig.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]