Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
lennarte skrev:
frankiboy skrev:Jag glömde nog skriva att den har gått 28000 mil och motorn ser ut att vara putsad med tandborste.
Knapt inkörd alltså då.... :lol:
Låter det på tomgång med växel i friläge ?? kolla först av allt (omgående) om det är olja i växellådan !!!! M47 är en känsligare växellåda än "dom andra" och när motorn går och växel är i friläge är det framför allt lagret på ingående axel som kan få bristande smörjning vid alltför låg oljenivå. Passa på att byta olja om det aldrig är gjort, Volvo har ändrat rekommendationen på just denna växellåda eftersom det varit lite si och så med hållbarheten på dom. Senaste är nog API 75W/90-GL-4. Tror det är en syntetisk växellådsolja. Använd inte GL-5 om du skulle hitta det, den har tillsatser som används till Hypoidväxlar, kan skada synk.ringarna i växellådan

Tack för tipset! Skall kolla växellådan/oljan (var den nu sitter) hos en mekaniker. Tveksamt att tidigare två ägare på 16 år skulle missa något med tanke på att den är superfräsch.
av Rådlös
Jag tror du ger en liten ledtråd när du säger: "Skall kolla växellådan/oljan (var den nu sitter)?"

Sedan nämner du att två tidigare ägare har skött bilen (eller kanske deras ombud?) Det kan ju ha varit så att dom två tidigare ägarna har varit som du, och undrat var växellådsoljan kontrolleras?

Det är i och för sig ingen brist eller ansvarslöshet att inte veta var växellådsoljan kontrolleras, biltillverkarna vill i många fall ha det så för att deras egna verkstäder skall kunna göra det (mot betalning). Dom som vet detta har lärt sig det av eget intresse. Men när du nu nämner att du inte känner till detta så kan ju tipset från LennartE vara ett bra tips att följa upp.

Oljekontrollen finns på sidan av växellådan, som i sin tur sitter ungefär under växelspaken i bilen. Men på bilens undersida.
av nivenko
Nyss hållit på med oljebyte på min m46 och det är viktigt att påtala att dessa bultar sitter som satan. Så att man tar rätt bult är den som man tappar ut oljan den som sitter nederst och den som man kollar nivån med den som sitter en bit uppåt.
av frankiboy
Har nyss låtit en mekaniker diagnostisera bilens oljud och han säger att det är urtrampningslagret som är kass, men måste man verkligen byta hela kopplingen för det? För övrigt sade mek att bilen kan lägga av när som helst. Skall man inte se på varvräknaren om kopplingen är kass? Då brukar varven skjuta i höjden utan att bilen accelererar nämnvärt?!

Enligt https://www.skruvat.se/Urtrampningslager-P12134.aspx ska den vara synkad med min Volvo 740 GL. Vad är rimlig kostnad för tid och arbete för att byta ut lagret? Den lokala macken säger 4000 kr. :o
av nivenko
Om man ska byta urtrampningslagret är det bara dum snålhet att inte byta kopplingen också när bilen har gått så pass långt då det är arbetet som kostar. Har för mej att biltemas koppling kostar omkring 1000:- . När jag bytte kopplingen på min 245 för fyra år sen så gick allt på totalt 3500:- men den meken är extremt billig utan att göra svartjobb. Kolla runt lite om du kan hitta någon som gör det billigare annars är det antagligen värt pengarna för att känna sej trygg med bilen.
av rid54
Urtrampningslagret är inte belastat när kopplingspedalen är uppsläppt, jag misstänker att det kan vara helt tyst i det läget, även om det är slitet. Har ditt oljud att göra med nedtrampad koppling? Jag skulle nog först av allt se till oljenivå i växellåda och bakaxel. Byt oljan (eller låt byta, det kan inte vara en dyr operation). Sedan kan man ju undra om denna bilmodell har ett stödlager till kardanaxeln - det kan låta illa om det mår dåligt, men bara när bilen rör sig.

Om det nu faktiskt är urtrampningslagret, så är det som nämnts absolut att rekommendera att byta hela kopplingen när man ändå river isär motor och låda.
av frankiboy
Kanske en korkad fråga, men får man någon hint innan kopplingen lägger av eller kommer det plötsligt utan förvarning? Gott nytt år förresten!
av frankiboy
rid54 skrev:Urtrampningslagret är inte belastat när kopplingspedalen är uppsläppt, jag misstänker att det kan vara helt tyst i det läget, även om det är slitet. Har ditt oljud att göra med nedtrampad koppling? Jag skulle nog först av allt se till oljenivå i växellåda och bakaxel. Byt oljan (eller låt byta, det kan inte vara en dyr operation). Sedan kan man ju undra om denna bilmodell har ett stödlager till kardanaxeln - det kan låta illa om det mår dåligt, men bara när bilen rör sig.

Om det nu faktiskt är urtrampningslagret, så är det som nämnts absolut att rekommendera att byta hela kopplingen när man ändå river isär motor och låda.

Oljudet kommer när man trycker ner pedalen men även när man kör, fast då är ju kopplingspedalen inte nedtryckt. ??:-/
av rid54
Om det finns oljud med bilen stillastående och växellådan i neutralläge, kopplingen uppsläppt, så är det inte självklart urtrampningslagret. Om bilen är tyst (stillastående, motorn igång, växeln i friläge) när kopplingen är släppt men börjar väsnas när kopplingen trampas ned, så är det rätt säkert urtrampningslagret. Systemet måste undersökas lite "professionellt" om man ska säga med säkerhet vad som väsnas. Om kopplingsvajerns justermån är slut, så kan urtrampningslagret påverkas lite även om pedaln är uppe, exempelvis, och då låter det ju hela tiden om det lagret.

För att kunna komma med ett förslag utan att lägga sig under bilen, så måste man nästan veta, om det finns några förhållanden när bilen inte för oljud (med motorn igång!) och vilka åtgärder som gör att den börjar låta, om jag nu lyckas förklara vad jag menar. Det är ju t.ex skillna om den låter bara när den rullar eller om den låter så fort motorn är igång.

En koppling kan paja på några olika sätt, det vanligaste är väl att den börjar slira. Det märker man på att vid pådrag varvar motorn utan att bilen ökar farten i samma takt som varvet ökar. Det är ju inte ett "stoppande fel", men om det inte är möjligt att justera bort problemet är kopplingen slut och måste bytas.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]