Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Evap ventilen, skulle möjligen kunna orsaka oönskad tjuvluft, men ytterst lite.
Troligen brott i kretsen, med tanke på felkoden, och därmed konstant stängd alt öppen.
=Byte.

Kaminställningsventilen.
Bytte du packningen inkl sil också?
Om silen är tät, kan smuts komma in, och blockera den, och då kan denna felkod sättas.
Borde inte vara själva VVT enheten, då felkoden talar om ventilens signal.

Symptomen för VVT-relaterat är just något ojämn tomgång, och saknad kraft.
Bytte packning inkl sil ja. Provat två olika exemplar av vvt:n.

Märkligt att den gav felkoder på lambdasonderna tidigare men ej nu.

Har hittat ett litet hack på en av kablarna till kamställningsventilen, den gula och svarta kabeln. Skulle ett kabelbrott med kortslutning kunna påverka styrboxen?

Kan ett glapp till styrboxens kablage ge dessa symptom?
Framförallt har den förmågan att dö efter kraftigt gaspådrag och sedan släpp gaspedal, d.v.s. istället för att stabilisera direkt på 800 rpm sjunker den ner lågt och dör ibland. Dör den inte återhämtar den sig efter två sekunder ungefär.
Hawkis skrev:Bytte packning inkl sil ja. Provat två olika exemplar av vvt:n.

Märkligt att den gav felkoder på lambdasonderna tidigare men ej nu.

Har hittat ett litet hack på en av kablarna till kamställningsventilen, den gula och svarta kabeln. Skulle ett kabelbrott med kortslutning kunna påverka styrboxen?

Kan ett glapp till styrboxens kablage ge dessa symptom?
Absolut!
Denna felkod skulle du få, om du ryckte av kontakten till ventilen och körde.
ECM känner inte av den, eller att det är orimligt värde. Tex kortis i elkablar, osv....
Kabelbrott, kortslutning... Hur tar jag reda på vilken sladd det är som går från styrboxen?
Har någon koppplingsschema liggandes? Om jag tar bort styrboxen, borde det rimligen gå att mäta direkt i kontaktstycket, givet att jag vet vilken jag ska mäta på.
Efter läsning av kopplingsschema kan jag berätta att samtliga 5 nämnda delar ligger under kategorin "emission control". Alltså kamställningsventil, båda lambdasonderna, evap ventil samt aacv (styrningsventil insugsluft).Och dessa har alla samma spänningsmatning. Det visade sig vara en säkring som gått, 11B/5, huvudsäkringsdosan i motorrummet. Så enkelt, men förrädiskt. En kabel till kamställningsventilen hade troligen skavt mot en bult till tändstiftskåpan och kortslutit. Värt att notera är att Dice gav "för låg signal" på alla delarna. D.v.s. Utan att det fanns spänning på dem.
Hawkis skrev:Efter läsning av kopplingsschema kan jag berätta att samtliga 5 nämnda delar ligger under kategorin "emission control". Alltså kamställningsventil, båda lambdasonderna, evap ventil samt aacv (styrningsventil insugsluft).Och dessa har alla samma spänningsmatning. Det visade sig vara en säkring som gått, 11B/5, huvudsäkringsdosan i motorrummet. Så enkelt, men förrädiskt. En kabel till kamställningsventilen hade troligen skavt mot en bult till tändstiftskåpan och kortslutit. Värt att notera är att Dice gav "för låg signal" på alla delarna. D.v.s. Utan att det fanns spänning på dem.
För låg signal låter ju logiskt om det inte finns någon signal alls.... Nu vet jag inte om det ska vara ström eller spänning på ingången till ecu:n men om säkringen gått så finns det ingen spänning och därav ingen ström heller. (I)
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]