Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Märkligt, tabellen ser likadan ut med skillnaden att kolumnen "Påfyllningsbar volym mellan min och max" saknas (i min manual sid 293). Under tabellen står det "För påfyllning av motorolja, se sidan 249". Där står det jag skrev ovan om 0,5 liters påfyllning. På ryggen av instruktionsboken står det; 2011 TP12600. Bilen är uttagen april 2011.
av anryy
Min far kör en v70 2011 FT 231hk, den har gått ca 7000 mil och han är enda ägaren.
Tänk er Ove...sådan är min far, han "gubbkör" bilen och har givetvis servat den föredömligt. Sedan ett halvår tillbaka har bilen börjat dricka väldigt mycket olja. Han har fyllt på med ca en liter/ 100 mil. Oljan köper han hos Bilia. Han har varit inne hos Bilia två gånger och frågat vad som är fel , de påstår att det kan behövas ett motorbyte och tveksamt om någon försäkring täcker det. Detta har gjort min far väldigt orolig. Varken han eller jag kan något om bilar men det känns ju väldigt skumt om en bil från 2011 kan rasa ihop såhär? Vad säger ni? Är det bara att fylla på och låtsas att det regnar eller... Jag hoppas det finns personer här inne som kan ge bra information om problemet, och som vet vad man som bilägare kan kräva av sin bilhandlare etc.. Tack!
av valln
Jag skulle börja med att fylla olja till max och sedan lånar du bilen och gasar som en biltjuv, helt enkelt sotar ur den. När motorn är ganska stark är det ju ganska svårt men kör en längre sträcka och hitta en uppförsbacke, det går alltid att bromsa lite med vänster fot samtidigt som man gasar fullt.

Förhoppningsvis släpper lite oljeringar och liknande.

Jag skulle gissa att bilen bara går korta sträcker och tjänsgör säkert inte som dragare, ex. husvagn?
av andersuw
Det är en optimistisk diagnos att man på något sätt skulle kunna köra loss det. Om bilen drar en liter olja per 100 mil och det inte läcker ut olja någonstans är det normalt sett illa ställt. Då handlar det om motorbyte eller en dyrbar renovering. Om bilen bara gått 7000 mil kan man hoppas att det finns maskinskadeförsäkring som täcker det mesta. Om bilen är köpt ny hos en Volvo ÅF där den sedan servats regelbundet borde man också kunna förhandla om saken, särskilt om självrisken. Jag tror inte riktigt Volvo gillar att höra talas om en bil som bara gått 7000 mil innan motorn måste bytas och det finns något som heter goodwill. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:Jag skulle börja med att fylla olja till max och sedan lånar du bilen och gasar som en biltjuv, helt enkelt sotar ur den. När motorn är ganska stark är det ju ganska svårt men kör en längre sträcka och hitta en uppförsbacke, det går alltid att bromsa lite med vänster fot samtidigt som man gasar fullt.

Förhoppningsvis släpper lite oljeringar och liknande.

Jag skulle gissa att bilen bara går korta sträcker och tjänsgör säkert inte som dragare, ex. husvagn?
Det kan ju vara turbolagringarna som håller på att ge upp. Att piska skiten ur motorn kommer i så fall inte att fixa lagren.
av valln
Grejen är att Volvoverkstaden känner att de inte kan byta en motor som inte anses som trasig.

Att Volvo skulle känna något ansvar för en så pass gammal motor bedömer jag som ytterst tveksamt. Jag menar de känner ju inte ens ansvar för kamremshaverierna som förekommer på samma motorgeneration.
Här är den tråkiga fortsättningen på förbrukningsproblemet. Efter att bilen dragit en halv liter olja på 12 mils E18 körning med farthållaren inkopplad i laglig fart kontaktade jag återigen försäljaren som gav mig beskedet att motorn höll sig inom Volvos toleranser och var felfri.
Jag påpekade då att deras tekniker upptäckt tre kilos kompressionförlust på två cylindrar (6kg totalt),det avfärdades med att mätningen inte var korrekt utförd.Fast två montörer kommit fram till samma resultat.
Jag blev erbjuden att byta in bilen igen mot en annan minus nyttjande avdrag.
Eftersom motorbytet skulle gå på 90 000 hade jag inget val och accepterade dealen att lägga 35 000 emellan till en annan bil.
Trodde då att de skulle laga eller använda bilen som reservdelsbil. Åtgärden man gjorde var att rekonda den och snabbt ut i hallen igen.
Ca ett år senare ringer nästa ägare mig och är helt förtvivlad av att bilen dragit 6 liter olja på 15oo mil.
Han fick heller ingen hjälp hos återförsäljaren med problemet och valde att byta in bilen ute på stan, så nu sitter ännu en privatperson som en pinne mitt i skiten. ilia kom ur fulspelet helt skadeslösa."Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt "
av andersuw
Helt oansvarigt beteende från handlarens sida. Sån't här kan man kanske vänta sig att mindre nogräknade begbilhandlare. Men här gäller det ju en auktoriserad Volvoåterförsäljare. :shock: :roll: Bra att du skriver om saken här så att det blir allmänt känt hur illa Bilia i vissa fall kan bete sig. Vilken Bilia handlade det närmare bestämt om? Kan vara bra för oss andra att känna till exakt vilken handlare man bör akta sig för.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]