Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guldpilen
frasse4 skrev:Största problemet med gamla bakhjulsdrivna volvos var inte vändradien i sig, utan att bilen ville hasa sig fram med framdäcken på tvären på vändplaner när man vevade för mycket på ratten :)
Jag vet, alltid blanka däck på ytterkant framdäck :)
av andersuw
berrabus skrev:Vi har haft V70 från -01, -02, -03, -05 och -08.

Alla har haft hyfsad vändradie utom den från -05, den var riktigt dålig. Ingen aning varför det skiljde på den och de andra med samma karosstyp.
Troligen andra styrutslagsbegränsare på just det exemplaret därför att bilen vid något tillfälle haft tillräckligt stora fälgar för att behöva det.
av guldpilen
andersuw skrev:

Alla har haft hyfsad vändradie utom den från -05, den var riktigt dålig. Ingen aning varför det skiljde på den och de andra med samma karosstyp.
Troligen andra styrutslagsbegränsare på just det exemplaret därför att bilen vid något tillfälle haft tillräckligt stora fälgar för att behöva det.
.
Tack,Ska kolla upp det
av oldtimersmc
guldpilen skrev:
börne skrev:Upplever min S80 helt ok. Men aldrig haft någon S60 så kan ej jämföra!
Bra att veta, Tack.

Fan det här är humor :D

On topic. Framhjulsdrift ger sämre vändradie men sitter det en ratt i bilen så brukar det lösa sig och Volvo är inte dåliga i det avseendet
av berrabus
oldtimersmc skrev:Framhjulsdrift ger sämre vändradie men sitter det en ratt i bilen så brukar det lösa sig och Volvo är inte dåliga i det avseendet
Så kan det vara men är inte hela sanningen. Har du testat svängradien på en bubbla?
av oldtimersmc
2 Km i en bubbla sen så visste jag det jag redan visste, no moore
av guldpilen
andersuw skrev:

Jo det stämde bra, styrutslagsbegränsarna var av fel sort, har bytt så nu #svänger# de'.Korkat att ha kört runt i 3 år utan att kolla, speciellt nu när jag ska sälja den, för nu har jag köpt en S 80 2,4 D -10, som är helskön.
av andersuw
Slutet gott, allting gott. ;-) Hoppas att den nya svänger lika bra som den gamla gjorde när den väl fick de rätta styrutslagsbegränsarna. Ibland är det för övrigt inte så himla enkelt att lösa detta. Volvo har och har haft flera olika lösningar där man ibland placerat styrutslagsbegränsningen inne i styrväxeln och då kostar det en vacker slant att få saken åtgärdad. Om de sitter "utvärtes" är det däremot en enkel sak att byta.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]